20.9.11

«Στον αέρα» 35 άγονες γραμμές...


aegaio.blogspot
Γράφει: Μανάβης Νίκος

Στις 31 Οκτωβρίου λήγουν οι συμβάσεις για 35 άγονες γραμμές του Αιγαίου, όμως μέχρι σήμερα δεν έχει βγει στη δημοσιότητα ο νέος διαγωνισμός. Αυτό σημαίνει ότι σε ενάμιση μήνα θα τιναχθούν «στον αέρα» οι ακτοπλοϊκές συνδέσεις των μικρών νησιών του Αιγαίου, μεταξύ των...
οποίων περιλαμβάνονται η Λήμνος και ο Άι-Στράτης. Ας σημειωθεί ότι τις 13 από τις 35 άγονες γραμμές τις διαχειρίζεται η Γενική Γραμματεία Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής και τις άλλες 22 η Διεύθυνση Θαλασσίων Υποθέσεων του πρώην ΥΕΝ (σήμερα Υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας).

Ο λόγος που δεν μπορεί να δοθεί στη δημοσιότητα ο διαγωνισμός είναι η έλλειψη των αναγκαίων πόρων, και συγκεκριμένα το ποσό των 16 έως 20 εκατ. ευρώ που αναζητά το Υπουργείο Ανάπτυξης και Ναυτιλίας για να μπορέσει να δημοπρατήσει.
Το Υπουργείο Ανάπτυξης και Ναυτιλίας πιέζει το Υπουργείο Οικονομικών να εγκρίνει την πίστωση, προκειμένου να πραγματοποιηθεί ο διαγωνισμός, εδώ και έξι μήνες. Ωστόσο, οι πιέσεις αποδεικνύονται εντελώς αναποτελεσματικές, καθώς προσκρούουν στον αδιαπέραστο τοίχο των δημοσιονομικών προβλημάτων που αντιμετωπίζει η χώρα. Με απλά λόγια, οι ακτοπλοϊκές συνδέσεις των νησιών της άγονης γραμμής έχουν πέσει θύμα των δεσμεύσεων που έχει αναλάβει η χώρα μας έναντι της τρόικας.

Παρατάσεις στο παρελθόν
Στο παρελθόν τέτοια προβλήματα αντιμετωπίζονταν με παράταση των συμβάσεων που βρίσκονταν σε εξέλιξη μεταξύ των ακτοπλοϊκών εταιρειών και του Ελληνικού Δημοσίου. Συνήθως η παράταση έχει τετράμηνη διάρκεια, ωστόσο στις σημερινές συνθήκες δεν είναι βέβαιο ότι μια παράταση θα δώσει προσωρινή λύση στο πρόβλημα, γιατί οι ακτοπλοϊκές εταιρείες εδώ και πολύ καιρό έχουν διαμηνύσει στο Υπουργείο Ανάπτυξης και Ναυτιλίας πως οι άγονες γραμμές είναι ασύμφορες, διότι - όπως υποστηρίζουν - τα σημερινά μισθώματα δεν καλύπτουν το αυξημένο κόστος των καυσίμων. Επιπλέον η πληρωμή των μισθωμάτων των άγονων γραμμών της Διεύθυνσης Θαλασσίων Υποθέσεων γίνεται με καθυστέρηση οκτώ μηνών, γεγονός που επιβαρύνει ακόμη περισσότερο το κόστος των άγονων γραμμών για τις εταιρείες.
Πολλές ακτοπλοϊκές υπογραμμίζουν ότι είναι προτιμότερο να έχουν τα πλοία τους δεμένα στα λιμάνια, παρά να εκτελούν δρομολόγια, μια και όσο περισσότερα δρομολόγια πραγματοποιούνται, τόσο μεγαλύτερες είναι οι ζημίες που καταγράφουν.


Και μια νέα άγονη γραμμή

Την ώρα που λείπουν 20 εκατομμύρια για τις υφιστάμενες άγονες γραμμές, σχεδιάζεται μια νέα άγονη γραμμή με αφετηρία τη Θεσσαλονίκη και ενδιάμεσους σταθμούς τη Μυτιλήνη, τη Χίο, τη Σάμο και λιμάνι τερματισμού την Πάτμο. Το δρομολόγιο αυτό θα πραγματοποιείται μια φορά την εβδομάδα κατά πάσα πιθανότητα και έρχεται να ικανοποιήσει το αίτημα που είχε εκφράσει ο βουλευτής Σάμου Πυθαγόρας Βαρδίκος τις προηγούμενες ημέρες.
Από το δρομολόγιο αυτό έχει εξαιρεθεί η Μύρινα προκειμένου να συντομευθεί ο χρόνος του ταξιδιού. Ο βουλευτής είχε ζητήσει την εξαίρεση και της Μυτιλήνης, ωστόσο κάτι τέτοιο θα καθιστούσε τη γραμμή οικονομικά ασύμφορη για τις ακτοπλοϊκές εταιρείες. Η γραμμή αυτή αναμένεται να χρηματοδοτηθεί με τους πόρους που είχαν δεσμευτεί για μια άλλη άγονη, αυτή που θα ξεκινούσε από τη Θεσσαλονίκη, θα κατέληγε στα Δωδεκάνησα και θα προσέγγιζε το λιμάνι του Σιγρίου. Πρόκειται για μια εποχική άγονη γραμμή, που δεν πραγματοποιήθηκε φέτος το καλοκαίρι λόγω έλλειψης ενδιαφέροντος από τις ακτοπλοϊκές εταιρείες.


Κι ο Μανούσης… «φάντης μπαστούνι»

Την ώρα που η ακτοπλοΐα του Αιγαίου βρίσκεται ένα βήμα πριν την κατάρρευση, ο Φώτης Μανούσης τής ΣΑΟΣ έκανε μια επανεμφάνισή του. Σύμφωνα με δημοσίευμα της ιστοσελίδας Marinews.gr επρόκειτο να καταθέσει αίτημα για τη δρομολόγηση του Ro-Ro «Παναγία Αγιάσου» στη γραμμή Πειραιάς - Χίος - Μυτιλήνη και του «Εξπρές Λήμνος» στη γραμμή Καβάλα - Λήμνος - Μυτιλήνη. Σύμφωνα με το δημοσίευμα, ζητείται η δρομολόγηση των πλοίων από το Μάρτιο του επόμενου χρόνου.
Η Γενική Γραμματεία Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, πάντως, δήλωνε ότι έχει πλήρη άγνοια για το θέμα και δεν είχε λάβει κανένα αίτημα για δρομολόγηση των δύο πλοίων. Ωστόσο, ο κ. Μανούσης ζητά επιμόνως το τελευταίο διάστημα να συναντηθεί με το γενικό γραμματέα Δημήτρη Χαλκιώτη.
Τα αιτήματα για τη δρομολόγηση των δύο πλοίων μπορεί ο κ. Μανούσης να τα καταθέσει στη Διεύθυνση Θαλασσίων Υποθέσεων του Υπουργείου Ανάπτυξης και Ναυτιλίας. Ωστόσο, για να εγκριθούν θα πρέπει να «περάσουν» από το Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών.
Τα πλοία αυτά βρίσκονται σε αδράνεια εδώ και τρία χρόνια περίπου. Η αποκατάστασή τους θα απαιτήσει εκτεταμένες επισκευαστικές εργασίες κι είναι άγνωστο αν τελικά θα καταφέρουν να πάρουν πιστοποιητικά αξιοπλοΐας. Σύμφωνα με ορισμένες πληροφορίες, που δεν μπορέσαμε να επιβεβαιώσουμε, το «Παναγία Αγιάσου» πρόκειται να εκποιηθεί ή ήδη έχει εκποιηθεί από τον Οργανισμό Λιμένος Πειραιώς. Με αυτά τα δεδομένα, είναι άξιο απορίας ποιο στόχο έχουν τα δύο αιτήματα που φέρεται να έχει καταθέσει ο κ. Μανούσης.
εμπρος...

Δεν υπάρχουν σχόλια: