15.3.12

Τι δείχνει η έκθεση της Task Force για την Ελλάδα ...


Την ανάγκη για μεγαλύτερη πρόοδο στην πάταξη της φοροδιαφυγής, εστίαση σε έργα με οικονομική και κοινωνική επίπτωση και εκσυγχρονισμό του συστήματος υγείας επισήμανε ο επικεφαλής της Ομάδας Δράσης της... Κομισιόν για την Ελλάδα, Χορστ Ράιχενμπαχ, παρουσιάζοντας τη δεύτερη τριμηνιαία έκθεση της Ομάδας.

Ο κ. Ράιχενμπαχ εξέφρασε την ικανοποίησή του για την ολοκλήρωση του PSI με το οποίο, όπως είπε, εξαλείφθηκε η αβεβαιότητα. Όπως επισημαίνεται στην τριμηνιαία έκθεση της Task Force, βασική προτεραιότητα της μεταρρύθμισης που πρέπει να υλοποιηθεί στην Ελλάδα είναι η βελτίωση της αποτελεσματικότητας, της λογοδοσίας και της ακεραιότητας της δημόσιας διοίκησης.

Μάλιστα, αναφέρεται χαρακτηριστικά ότι οι διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις που χρειάζεται η χώρα μπορούν να περατωθούν μόνο από μια εύρυθμη λειτουργία της διοίκησης που βασίζεται σε σταθερές, συντονισμένες και ενισχυμένες δομές. Σημειώνει, επίσης, πως είναι σημαντικό η διοίκηση να στηρίζεται σε δημοσίους υπαλλήλους με σαφείς αρμοδιότητες.

Οι βασικοί στόχοι της διοικητικής μεταρρύθμισης στην Ελλάδα είναι:
1. η βελτίωση της αποτελεσματικότητας, της λογοδοσίας και της ακεραιότητας της διοίκησης και η απλούστευση των διαδικασιών λήψης αποφάσεων από αυτή
2. η ύπαρξη ενός ισχυρού κέντρου λήψης αποφάσεων με ουσιαστικό διυπουργικό συντονισμό
3. η δημιουργία των απαραίτητων δομών σε κάθε αρμόδιο υπουργείο για την αποτελεσματική παρακολούθηση των διαδικασιών συμπεριλαμβανομένων των δαπανών, του εσωτερικού ελέγχου και του λογιστικού ελέγχου, της διαχείρισης των ανθρώπινων πόρων και της ΤΠΕ.

Βελτιώθηκε η απορρόφηση των κονδυλίων

Σημαντική βελτίωση στην απορρόφηση των κονδυλίων της πολιτικής συνοχής στο δεύτερο εξάμηνο του 2011 δείχνει η έκθεση. Όπως αναφέρεται οι υποβληθείσες αιτήσεις πληρωμών ξεπέρασαν τους στόχους που τέθηκαν για το έτος, ανερχόμενες συνολικά σε 3,45 δισ. ευρώ ή 104,3% του ετήσιου στόχου του ΜΣ για το 2011.

Προς το παρόν, η Ελλάδα έχει απορροφήσει από τα διαθέσιμα κονδύλια της πολιτικής συνοχής υψηλότερο ποσοστό σε σύγκριση με το μέσο Κράτος Μέλος αποδέκτη κατά την εν λόγω περίοδο.

Το 2011 υποβλήθηκαν στην Επιτροπή αιτήσεις πληρωμών ανερχόμενες κατά προσέγγιση σε 3,3 δισ. ευρώ (συνυπολογιζομένων όλων των Διαρθρωτικών Ταμείων) έναντι ετήσιου στόχου του ΜΣ ύψους 3,350 δις ευρώ (κάλυψη 98,6%).

Χάρη σε μια νέα τροποποίηση του κανονιστικού πλαισίου της πολιτικής συνοχής που τέθηκε σε ισχύ στα τέλη του 2011, το ποσοστό συγχρηματοδότησης που καλύπτει η ΕΕ (το οποίο είχε ήδη αυξηθεί το προηγούμενο έτος σε 85% για τα ελληνικά επιχειρησιακά προγράμματα) αυξήθηκε προσωρινά κατά επιπλέον 10%.

Με βάση τις αιτήσεις πληρωμών που υπέβαλε η ελληνική πλευρά, η συνολική οικονομική επίπτωση από την αύξηση του ποσοστού συγχρηματοδότησης που καλύπτει η ΕΕ (σε 95%) και επέτρεψε στην Ελλάδα να ζητήσει επιπλέον (αντίστοιχα 85% και επιπλέον 10%), ανέρχεται σε 958 εκατ. ευρώ (συνυπολογιζομένων όλων των Ταμείων).

Από το ποσό αυτό, τα 549 εκατ. ευρώ από τα διαρθρωτικά ταμεία κατά το 2011 αντιπροσωπεύουν την επιπλέον αύξηση κατά 10% του ποσοστού συγχρηματοδότησης που καλύπτει η ΕΕ. Οι ελληνικές αρχές θέσπισαν ειδικό σύστημα παρακολούθησης για έργα προτεραιότητας τα οποία θα παρακολουθούν εκ του σύνεγγυς με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Τα σημαντικότερα έργα από πλευράς μεγέθους και επιπτώσεων είναι οι παραχωρήσεις αυτοκινητοδρόμων. Τα έργα διαχείρισης στερεών αποβλήτων μπορούν επίσης να συμβάλουν σημαντικά στην ποιότητα ζωής των πολιτών και στην ανάπτυξη ειδικών οικονομικών δραστηριοτήτων. Η πρόοδος στη διαχείριση των στερεών αποβλήτων θα διευκολύνει επίσης τη συμμόρφωση με την περιβαλλοντική νομοθεσία της ΕΕ προκειμένου να αποφευχθούν ενδεχόμενες δαπανηρές διαδικασίες επί παραβάσει.

Πρόσβαση σε χρηματοδότηση / χρηματοπιστωτικός τομέας

Αντιμέτωπες με σημαντικές προκλήσεις ρευστότητας, οι εγχώριες τράπεζες δυσκολεύονται να παράσχουν χρηματοδότηση στις επιχειρήσεις, για επενδύσεις, υπό μορφή πιστωτικών επιστολών για εμπορικές συναλλαγές/εξαγωγές ή ως κεφάλαια κίνησης.

Η ελληνική κυβέρνηση διπλασίασε τις κρατικές εγγυήσεις και ενίσχυσε τους μηχανισμούς ρευστότητας που έχει στη διάθεσή του το τραπεζικό σύστημα. Οι υπάρχοντες ενωσιακοί και εθνικοί μηχανισμοί είναι σε θέση να διοχετεύσουν 1,3 δις ευρώ υπό μορφή δανείων προς ελληνικές μικρομεσαίες επιχειρήσεις (ΜΜΕ). Πλην όμως, οι μηχανισμοί αυτοί δεν έχουν ακόμη συνεπιφέρει αύξηση της περαιτέρω ροής δανείων προς τις ΜΜΕ. Ήδη ερευνώνται λύσεις για την επίλυση των προβλημάτων αυτών.
Καταβάλλεται προσπάθεια για τη δημιουργία νέων μηχανισμών παροχής εγγυήσεων, με στόχο την αύξηση της ρευστότητας των ελληνικών τραπεζών και την υποβοήθηση της περαιτέρω ροής δανείων προς τις ΜΜΕ. Η TFGR οργανώνει την παροχή τεχνικής βοήθειας για την υποστήριξη της αναδιοργάνωσης δύο ταμείων εγγύησης των ασφαλίσεων.

Προϋπολογισμός και φορολογία

Από την τελευταία τριμηνιαία έκθεση, οι εργασίες έχουν αποκτήσει, σύμφωνα με την έκθεση αυξημένη δυναμική στους τομείς του προϋπολογισμού, της φορολογίας και της καταπολέμησης μαύρου χρήματος.

Στον τομέα της φορολογικής διοίκησης, η κύρια πρόκληση έχει τρία σκέλη:

– βελτίωση της οργάνωσης της φορολογικής διοίκησης, μέσω της λειτουργικής αναβάθμισης των κεντρικών υπηρεσιών, της συγκρότησης λειτουργίας εσωτερικού
ελέγχου, της μείωσης του αριθμού των κατά τόπους εφοριών και της ενίσχυσης της υποχρέωσης λογοδοσίας τους·
– ενίσχυση της ανεξαρτησίας, μέσω της εκχώρησης από το υπουργικό στο διοικητικό επίπεδο του ελέγχου επί των κύριων επιχειρησιακών δραστηριοτήτων και των
αποφάσεων που αφορούν τη διαχείριση ανθρώπινων πόρων, προκειμένου να μειωθεί η εξάρτηση της φορολογικής διοίκησης από το πολιτικό επίπεδο·
– παροχή σύγχρονων μεθόδων εργασίας (π.χ. ανάλυση κινδύνων, νέες τεχνικές φορολογικών ελέγχων, νέες μέθοδοι είσπραξης φόρων) στην εξορθολογισμένη και πιο
ανεξάρτητη φορολογική διοίκηση που θα προκύψει με αυτό τον τρόπο, προκειμένου να βελτιωθεί ο όλος μηχανισμός είσπραξης φόρων και να ενισχυθεί η πάταξη της
φοροδιαφυγής.

Επιχειρηματικό περιβάλλον

Τώρα θα πρέπει να ξεκινήσει μια συστηματική προσπάθεια δημιουργίας των συνθηκών για μελλοντικές επενδύσεις και ανάπτυξη βασιζόμενη στις εξαγωγές. Η ελληνική
κυβέρνηση έχει θεσπίσει ένα σχέδιο δράσης με τίτλο «Ελλάδα φιλική προς τις επιχειρήσεις». Οι προσπάθειες θα πρέπει να εστιασθούν στην άρση κανονιστικών και διοικητικών περιορισμών οι οποίοι περιορίζουν τις αγορές και καταπνίγουν τις ευκαιρίες. Οι ελληνικές δημόσιες αρχές και οργανισμοί πρέπει να οργανωθούν και να στελεχωθούν για να σχεδιάσουν και να υλοποιήσουν φιλικές προς την ανάπτυξη επιχειρηματικές πολιτικές.

Έχει πραγματοποιηθεί σημαντική πρόοδος στην πλαισίωση έργων τεχνικής βοήθειας στους ακόλουθους τομείς: 1) διευκόλυνση των εξαγωγών· 2) απλούστευση και
τυποποίηση των δημοσίων συμβάσεων· 3) αντιμετώπιση των κανονιστικών φραγμών στην ανάπτυξη σε επιχειρηματικούς τομείς κλειδιά· 4) απελευθέρωση νομικά
κατοχυρωμένων επαγγελμάτων. Αυτά τα έργα πρέπει τώρα να υλοποιηθούν άμεσα. Μελλοντικά , υπάρχει περιθώριο για περαιτέρω σημαντικές μεταρρυθμίσεις του
επιχειρηματικού περιβάλλοντος, π.χ. όσον αφορά τη ρύθμιση της έναρξης επιχειρηματικών δραστηριοτήτων και άλλων απαιτήσεων έκδοσης αδείας, και
δημοσιονομικής/φορολογικής λογιστικής. Οι δύσκολες οικονομικές συνθήκες και η αβεβαιότητα επηρεάζουν αρνητικά τις ελληνικές επιχειρήσεις. Ο αριθμός δημιουργίας νέων επιχειρήσεων είναι σε κάθετη πτώση. Σύμφωνα με μια έρευνα, εκτιμάται ότι από την αρχή της κρίσης μέχρι σήμερα έκλεισαν 60.000 επιχειρήσεις. Αυτός ο αριθμός προβλέπεται να έχει διπλασιασθεί μέχρι το τέλος του έτους.

voria.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: