21.4.12

Τέλος στο (φθηνό) αργεντινό βιοντίζελ βάζει η Ισπανία ως αντίποινα στην υπόθεση YPF...


Εμπορικός πόλεμος σε εξέλιξη...
Τέλος στην εισαγωγή βιοντίζελ από την Αργεντινή αποφάσισε να βάλει η Ισπανία, ως πρώτο μέτρο κατά του Μπουένος Αϊρες για την απόφασή του να εθνικοποιήσει τον πετρελαϊκό κολοσσό YPF-Repsol.

«Η Ισπανία θα πληρώνει τώρα πιο ακριβά το συγκεκριμένο καύσιμο και δεν γνωρίζω πώς...
αυτό θα επιδράσει στην οικονομία της» σχολίασε σκωπτικά η Κριστίνα Φερνάντες.

Η Αργεντινή είναι ο μεγαλύτερος παραγωγός βιοντίζελ παγκοσμίως και οι εξαγωγές στην Ισπανία έφτασαν τα 700 εκατ. ευρώ το 2011.

«Είμαστε σε θέση να απορροφήσουμε τους 400 χιλιάδες τόνους που δεν θα αγοράσουν οι Ισπανοί» διαβεβαίωσε η ίδια.

Εν τω μεταξύ, τα Μέσα Ενημέρωσης της Αργεντινής ανακάλυψαν μια συνέντευξη του Μαριάνο Ραχόι, ο οποίος όταν ο προκάτοχός του Χοσέ Θαπατέρο συζητούσε την είσοδο της ρωσικής Lukoil στα ισπανικά πετρέλαια της Repsol, δήλωνε:

«Μια χώρα που δεν ελέγχει τον τομέα της ενέργεια, είναι μία χώρα πέμπτης κατηγορίας».

Στο Μπουένος Αϊρες, η επεξεργασία του νομοσχεδίου για την εθνικοποίηση της Repsol προχωρά με γρήγορους ρυθμούς, έχοντας και τη στήριξη (ή την ανοχή) της Αντιπολίτευσης.

Δημοσκόπηση που πραγματοποιήθηκε πριν από λίγες μέρες στη χώρα έδειξε ότι η συντριπτική πλειοψηφία των πολιτών τάσσεται υπέρ της εθνικοποίησης της YPF.

Η ισπανική επιχείρηση Repsol δηλώνει αποφασισμένη να διεκδικήσει 8 δισ. ευρώ για την εθνικοποίηση, ωστόσο, η Αργεντινή έχει ξεκαθαρίσει ότι το τελικό ποσό που θα εισπράξει θα καθοριστεί, αφού πρώτα εξεταστούν όλα τα δεδομένα, μεταξύ αυτών, και η περιβαλλοντική ζημία.

Επιπλέον, η Μαδρίτη θα ζητήσει από την ΕΕ να προσφύγει στον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου κατά της Αργεντινής, κίνηση η οποία όμως δεν αναμένεται να έχει θεαματικά αποτελέσματα.

Υπενθυμίζεται ότι στις αρχές της εβδομάδας και μετά από μήνες αντιπαραθέσεων και εκατέρωθεν δηλώσεων, η κυβέρνηση της Αργεντινής ανακοίνωσε την εθνικοποίηση της YPF-Repsol.

Προτού ανακοινωθεί η εθνικοποίηση, οι Ισπανοί έλεγχαν το 57,43% της επιχείρησης. Βάσει του νομοσχεδίου που έφερε στο Κογκρέσο η κυβέρνηση, το ποσοστό της Repsol θα πέσει στο 6,43%. Το Δημόσιο θα ελέγχει το 26,01% και οι επαρχίες που παράγουν πετρέλαιο το 24,99%.

Η κυβέρνηση επικαλέστηκε το γεγονός ότι η Repsol δεν επενδύει τα κέρδη της ή τα επενδύει μόνο σε όσα προϊόντα έχουν μεγαλύτερο περιθώριο κέρδους, με αποτέλεσμα η χώρα να αναγκαστεί να προχωρήσει σε εισαγωγές πετρελαίου και φυσικού αερίου.

Ο επικεφαλής της Repsol Αντόνιο Μπρουφάου απάντησε λέγοντας ότι πραγματοποίησε, μετά την αγορά της θυγατρικής το 1999, «επενδύσεις 20 δισεκ. δολαρίων και στο ποσό αυτό πρέπει να προστεθούν τα 15 δισεκ. δολάρια για την αγορά» της YPF.

«Από τότε οι επενδύσεις ήταν πάντα πολύ μεγαλύτερες από τα αποτελέσματα» επέμεινε.

Εν τέλει, η απόφαση της προέδρου της Αργεντινής «είναι ένας τρόπος να κρυφτεί η οικονομική και κοινωνική κρίση από την οποία πάσχει αυτή τη στιγμή η Αργεντινή, εξαιτίας κυρίως της εσφαλμένης ενεργειακής πολιτικής της» υποστήριξε ο Μπρουφάου.

Η ιστορία της YPF

Η YPF αποτελεί μία από τις ιστορικότερες επιχειρήσεις της Αργεντινής. Ιδρύθηκε στις αρχές του 20ού αιώνα και υπήρξε η πρώτη κρατική εταιρεία πετρελαίων στον κόσμο.

Έκανε έρευνες για υδρογονάνθρακες και στα πλέον απομακρυσμένα σημεία της επικράτειας. Έφτιαχνε δρόμους, γέφυρες, σχολεία, νοσοκομεία και σπίτια για να δουλέψουν και να ζήσουν οι εργαζόμενοι.

Τη δεκαετία του 1990 τη χώρα κυβερνούσε ο Κάρλος Μένεμ, οπαδός της οικονομίας της αγοράς και των μαζικών ιδιωτικοποιήσεων. Οι περισσότερες επιχειρήσεις πέρασαν στα χέρια ιδιωτών, ιδιαίτερα Ισπανών, οι οποίοι ανέκαθεν αποτελούσαν τη μεγαλύτερη επενδυτική δύναμη στην Αργεντινή.

Μεταξύ των επιχειρήσεων που ιδιωτικοποιήθηκαν ήταν οι Αργεντινές Αερογραμμές και η YPF, η οποία ονομάστηκε YPF-Repsol.

Μετά την οικονομική κατάρερευση του 2001 και την άνοδο του συζύγου της νυν προέδρου στην εξουσία, το οικονομικό μοντέλο της Αργεντινής άλλαξε.

Πέρα από τον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίστηκε το χρέος της χώρας και οι σχέσεις της με το ΔΝΤ, ο πρόεδρος Κίρνσερ (2003-2007), αλλά και η νυν πρόεδρος (2007-) προχώρησαν στην Εθνικοποίηση βασικών τομέων της οικονομίας, όπως οι Αργεντινές Αερογραμμές, τις οποίες επίσης είχαν αγοράσει οι Ισπανοί.

Μάλιστα, ο τρόπος με τον οποίο η πρόεδρος εθνικοποίησε τον αερομεταφορέα, πριν από 4 χρόνια, προκάλεσε και τότε ένταση στις σχέσεις της Αργεντινής με την Ισπανία...

Απόστολος Ρουμπάνης
NEA

Δεν υπάρχουν σχόλια: