19.7.12

Μία ιστορία τυπικής ελληνικής κυβερνητικής ανικανότητας...


"Είναι κυριολεκτικά να απορεί κανείς πώς αυτό το κράτος θα κατορθώσει να προχωρήσει σε αποκρατικοποιήσεις, συγχωνεύσεις ή καταργήσεις φορέων..."...
Μόλις πριν λίγες ημέρες ανακοινώθηκε η πώληση τεσσάρων αεροσκαφών που ανήκαν στην «παλιά» Ολυμπιακή Αεροπορία στην εταιρία Apollo Aviation Group, έναντι $40,4 εκατομμύριων. Πρόκειται για ... τέσσερα αεροσκάφη τύπου Airbus A340-300 τα οποία εδώ και 3 χρόνια βρίσκονται παροπλισμένα περιμένοντας να πουληθούν από το ελληνικό δημόσιο.



Η ιστορία της καθυστέρησης της πώλησης των αεροσκαφών από το ελληνικό δημόσιο δεν μου προκάλεσε ιδιαίτερο ενδιαφέρον, μέχρι που διάβασα ένα εξαιρετικό άρθρο στο Economist αναφορικά με την ελληνική ανικανότητα διεκπεραίωσης ακόμα και τόσο απλών πωλήσεων, κάνοντας πραγματικά την ιστορία των αποκρατικοποιήσεων να φαντάζει βουνό!



Σύμφωνα λοιπόν με το Economist, το 2007, η Αμερικανική εταιρία Avitas εκτίμησε την αξία του κάθε αεροπλάνου (τα οποία ήταν τότε μόλις 8 ετών) στα $45 εκ. Κατατέθηκαν προσφορές από διάφορες ιδιωτικές εταιρίες με σκοπό να χειριστούν την πώληση αλλά απορρίφθηκαν από την κυβέρνηση. Στον αντίποδα, μία δημόσια εταιρεία με εκατοντάδες εργαζομένους συστάθηκε με σκοπό το χειρισμό της υπόθεσης πώλησης των αεροσκαφών.



Το 2010, μία μικρή αεροπορική εταιρία από τη Γερμανία, η Cirrus, προσφέρει $23 εκ. για το κάθε αεροσκάφος. Παρόλα αυτά, οι Έλληνες απορρίπτουν την προσφορά εξαιτίας κάποιας διάταξης που απαγόρευε την πώληση περιουσίας σε ποσοστό κάτω από 75% της δηλωθείσας αξίας τους. Εν συνεχεία έγινε νέα αποτίμηση της αξίας των αεροσκαφών που ήδη βρίσκονταν καθηλωμένα επί ένα χρόνο. Αποτέλεσμα της νέας αποτίμησης ήταν να πέσει η αξία τους στα $18 εκ. το κάθε αεροσκάφος.



Μέχρι τότε όμως, η αγορά μεταχειρισμένων αεροσκαφών τέτοιου τύπου είχε φτάσει σε κορεσμό, καθώς οι τιμές του πετρελαίου είχαν κάνει μη-οικονομική τη χρήση αεροσκαφών με τέσσερεις κινητήρες. Το γεγονός αυτό σε συνδυασμό με το ότι τα αεροπλάνα συνέχιζαν να μένουν καθηλωμένα στο έδαφος, οδήγησε σε συνεχή πτώση των τιμών τους στην αγορά.



Μέχρι το 2012, η τιμή των αεροσκαφών στην αγορά είχε μειωθεί δραματικά, με την Apollo Aviation Group να καταθέτει την υψηλότερη προσφορά που ανέρχεται σε $10 εκ. περίπου ανά αεροσκάφος. Οι άλλες τρεις εταιρίες που συμμετείχαν στην τελική φάση της διαδικασίας, ήταν η AerSale Inc. (35 εκατ. δολάρια συνολικά), η AAR Corp. (33,6 εκατ. δολάρια) και η Universal Asset Management Inc. (24,04 εκατ. δολάρια).



Η απόφαση υπεγράφη από τον Υπουργό Οικονομικών Γιάννη Στουρνάρα δίνοντας τέλος σε μία ακόμα ιστορία τυπικής ανικανότητας του ελληνικού δημοσίου να προβεί σε γρήγορες και συμφέρουσες πράξεις προς όφελός του.



Έτσι λοιπόν, μία πώληση που θα μπορούσε να είχε αποφέρει περί τα 180 εκ. δολάρια στο ελληνικό δημόσιο, πραγματοποιήθηκε αποφέροντας συνολικά έσοδα $40,4 εκ., έπειτα από παλινωδίες τριών ετών.



Είναι κυριολεκτικά να απορεί κανείς πώς αυτό το κράτος θα κατορθώσει να προχωρήσει σε αποκρατικοποιήσεις, συγχωνεύσεις ή καταργήσεις φορέων ή ακόμα και στον εκσυγχρονισμό της δημόσιας διοίκησης.
lifo.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: