8.3.13

Γυναίκες και τεχνολογία/επιστήμη: βασιλεύουν ακόμα τα στερεότυπα;...


by Elpiniki Lyberis
Εν έτει 2013, στο μυαλό των περισσότερων έχει υπάρχει η πεποίθηση ότι έχουν ξεπεραστεί τα παλαιά στερεότυπα που ήθελαν την γυναίκα να ασχολείται λιγότερο με την επιστήμη και τεχνολογία, να είναι περισσότερο προσανατολισμένη στην οικογένεια, το σπίτι και τον εαυτό της και λιγότερο στην...
καινοτομία και την πρόοδο. Ισχύει όμως;

Ξέρετε πως αγαπάμε πολύ τους αριθμούς, οπότε, θα τους χρησιμοποιήσουμε. Στον παγκόσμιο επιστημονικό στίβο, μία από τις επιστήμες που θεωρείται ως «αγαπημένη» των γυναικών, είναι η βιολογία. Ενώ όμως περισσότεροι από το 60% των αποφοίτων βιολογίας είναι γυναίκες, μόλις το 20% ανέρχεται στην επαγγελματική της εξάσκηση. Το αντίστοιχο συμβαίνει και με άλλες επιστήμες. Γιατί;

Σύμφωνα με ένα ενδιαφέρον blogpost της Guardian, σήμερα, Παγκόσμια ημέρα για τη Γυναίκα, η Εθνική Ακαδημία Επιστημών στις ΗΠΑ, δημοσίευσε τα αποτελέσματα ενός «πειράματος». Πήραν μία σειρά από βιογραφικά επιστημόνων για τα διάφορα τμήματα και άλλαξαν τα ονόματα. Στα βιογραφικά των ανδρών, έβαλαν γυναικεία ονόματα και το αντίστροφο. Οι επικεφαλής των τμημάτων, απαντώντας στο ερώτημα «θα προσλαμβάνατε αυτό το άτομο;», επέλεξαν να απαντήσουν θετικά σε περισσότερα βιογραφικά που έφεραν ανδρικό όνομα, παρά το περιεχόμενό τους, απ’ ότι σε γυναικεία. Πράγμα που σημαίνει πως ακόμα, τα βαθιά παγιωμένα στερεότυπα καλά κρατούν, ακόμα και σε «ανοιχτούς» τομείς, όπως αυτοί της επιστήμης.

Και στην τεχνολογία; Ε, στην τεχνολογία, υπάρχει ακόμα πολύς δρόμος να διανυθεί μέχρι να γίνει κατανοητό πως οι γυναίκες, αντιλαμβανόμαστε τα gadgets με διαφορετικό (και όχι με χειρότερο ή καλύτερο) τρόπο από τους άντρες. Και ο δρόμος αυτός, έχει να διανυθεί και από τα δύο φύλα. Και εξηγούμε.

Αν εγώ, η Ελπινίκη Λυμπέρη, πιστεύω πως ότι και να γίνει σε αυτό τον κόσμο, όσα smartphones κι αν πιάσω στα χέρια μου, θα εξακολουθώ να έχω ελλειμματική γνώση και ελλειμματική άποψη γι αυτά, το ίδιο θα πιστεύουν και οι ομότιμοι συνάδελφοι ή συνομιλητές μου. Αν οι άντρες συνομιλητές μου, πιστεύουν πως ανεξάρτητα από τις γνώσεις ή την εμπειρία που έχω, η γνώμη μου ή οι παρατηρήσεις μου, έχουν λιγότερη βαρύτητα από τις δικές τους επειδή είμαι γυναίκα, τότε απλά, είναι προκατειλημμένοι.

Και οι δύο πλευρές, που θέλουν πια, στον 21ο αιώνα να είναι ισότιμες (ναι, ξεπεράστε πια την έννοια της ισότητας και αρχίστε να σκέφτεστε την ισοτιμία γιατί τα δύο φύλα είναι διαφορετικά και αυτό είναι μέρος της φύσης τους) μπορούν να συνειδητοποιήσουν πως αντιμετωπίζουν με διαφορετική οπτική και προοπτική τα πράγματα που αφορούν την τεχνολογία και την επιστήμη. Έτσι, ένα gadget, για μια γυναίκα είναι ένα εργαλείο και το κρίνει ως τέτοιο (user experience) ενώ το πρώτο πράγμα που θα κρίνει ένας άντρας στο ίδιο gadget, είναι τα τεχνικά του χαρακτηριστικά (specs). Ποιο το κακό; Κανένα. Ας το αποδεχτούμε λοιπόν και ας προχωρήσουμε...
www.digitallife.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: