9.8.13

Μπλόκο στην επιδότηση 200 εκατ. στα ΚΤΕΛ...



Ενσταση των υπηρεσιακών παραγόντων του υπουργείου Οικονομικών στο νομοσχέδιο για την απελευθέρωση των ΚΤΕΛ. Τα 200 εκατ. ευρώ που θεσπίζονται ως ετήσια κρατική επιδότηση των υπεραστικών λεωφορείων θεωρήθηκαν «υπερβολικά» από...
στελέχη του οικονομικού επιτελείου, με αποτέλεσμα να «ξεψαχνίζεται» το σχετικό σχέδιο νόμου, που βρίσκεται στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους.
Συγκεκριμένα, στο νομοσχέδιο «Δημόσιες Υπεραστικές Οδικές Μεταφορές Επιβατών», το οποίο αποτελεί μνημονιακή υποχρέωση, υπάρχει πρόβλεψη για την εκταμίευση 140 εκατ. για τις άγονες γραμμές και 60 εκατ. ως επιδότηση για τα εκπτωτικά εισιτήρια μαθητών, αναπήρων κ.τ.λ.

Τα εν λόγω ποσά προέκυψαν έπειτα από σχετική μελέτη, στην οποία καταγράφονται περί τις 800-900 άγονες γραμμές (κάθε νομός έχει, κατά μέσο όρο, περί τις 15 άγονες γραμμές). Ωστόσο, τα 200 εκατ. θεωρούνται από στελέχη του ΥΠΟΙΚ «μεγάλο ποσό», πόσω μάλλον όταν το αντίστοιχο για τις άγονες γραμμές των τρένων φτάνει τα 50 εκατ. Από την άλλη πλευρά, τα ΚΤΕΛ κατηγορούν τα συναρμόδια υπουργεία ότι δεν έχουν λάβει... ούτε ευρώ για τις υποχρεωτικές εκπτώσεις στα εισιτήρια από το 2007!

Το νομοσχέδιο «Δημόσιες Υπεραστικές Οδικές Μεταφορές Επιβατών» πρωτοπαρουσιάστηκε τον περασμένο Απρίλιο. Σε αυτό προβλέπεται διαχωρισμός των γραμμών των ΚΤΕΛ σε κερδοφόρες και άγονες, αλλά και η κατάτμησή τους σε τρεις κατηγορίες, κυρίως με γεωγραφικά κριτήρια. Συγκεκριμένα, κάποιες γραμμές θα είναι επιδοτούμενες, άλλες θα συνοδεύονται με αποκλειστικό δικαίωμα χρήσης και άλλες θα είναι πλήρως απελευθερωμένες (συνδέσεις μεταξύ αστικών κέντρων και συνδέσεις αστικών κέντρων με συγκοινωνιακούς κόμβους).

Ειδικότερα, με το νέο σύστημα προβλέπεται η δημιουργία τριών κατηγοριών γραμμών:

*** Οι γραμμές αποκλειστικού έργου, δηλαδή εκείνες στις οποίες ο ανάδοχος εξασφαλίζει την αποκλειστικότητα εκτέλεσης έργου στις συγκεκριμένες γραμμές, χωρίς ανταγωνισμό.

** Οι άγονες γραμμές, δηλαδή εκείνες για τις οποίες ο ανάδοχος εξασφαλίζει αποκλειστικότητα εκτέλεσης έργου και ταυτόχρονα, λόγω μικρού οικονομικού ενδιαφέροντος, και επιδότηση (αποζημίωση).

*** Οι γραμμές ελεύθερης επιλογής.

Η υπαγωγή των γραμμών στις νέες κατηγορίες θα γίνει έπειτα από αποτίμηση των οικονομικών και συγκοινωνιακών στοιχείων από την Εθνική Αρχή Χερσαίων Επιβατικών Μεταφορών, η οποία θα έχει τις εξής αρμοδιότητες:

** Λαμβάνοντας υπόψη τις προτάσεις των περιφερειών, θα καθορίζει τις γραμμές του δικτύου των δημόσιων υπεραστικών μεταφορών επιβατών.

** Θα αποφασίζει για τη χορήγηση αποκλειστικών δικαιωμάτων εκμετάλλευσης ή και επιδότησης.

** Θα ορίζει τους γενικούς κανόνες διενέργειας των διαγωνισμών.

** Θα θέτει τους γενικούς όρους των συμβάσεων με τους αναδόχους και θα παρακολουθεί την εκτέλεσή τους.

** Θα καθορίζει το ανώτατο όριο χρέωσης των επιβατών και το ύψος της εκάστοτε επιδότησης από το Δημόσιο.

** Θα χορηγεί τις άδειες των γραμμών «ελεύθερης επιλογής» και θα καθορίζει τους όρους λειτουργίας τους.

** Θα καθορίζει τους γενικούς κανόνες για τις απ' ευθείας αναθέσεις υπεραστικών μεταφορών επιβατών, καθώς και τους βασικούς όρους των σχετικών συμβάσεων. Υπενθυμίζεται ότι στην Ελλάδα λειτουργούν περί τα 62 ΚΤΕΛ, με μέση ηλικία στόλου τα 8-10 έτη.

enet.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: