19.8.13

Με συνδρομή ιδιωτών η «χαρτογράφηση» του Δημοσίου...


Ακόμη και στη συνδρομή ιδιωτών θα προστρέξει το προσεχές διάστημα, το Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης & Ηλ. Διακυβέρνησης, προκειμένου να μπορέσει να φέρει εις πέρας, εντός χρονοδιαγραμμάτων, τις μνημονιακές υποχρεώσεις που έχει αναλάβει.
Το Δημόσιο όμως...

φαίνεται εξακολουθεί να αποτελεί "terra incognita" για τους ιθύνοντες, που προσβλέπουν στην τεχνογνωσία ιδιωτικών εταιριών, προκειμένου να «χαρτογραφήσουν» Υπηρεσίες και προσωπικό, ώστε εν συνεχεία να μπορέσουν, μέσω της ανάλυσης των δεδομένων που θα συλλεγούν, να προχωρήσουν σε αναδιάρθρωση της "κρατικής μηχανής".

Ενόψει του νέου ελέγχου από την Τρόικα, τον προσεχή Σεπτέμβρη, και με δεδομένη τη δυσαρέσκεια των ελεγκτών, κατά την πρόσφατη επίσκεψη του Ιουνίου, για τους ρυθμούς υλοποίησης των δεσμεύσεων, στον τομέα της διοικητικής μεταρρύθμισης, το τελευταίο που θα επιθυμούσε η Κυβέρνηση, θα ήταν να βρεθεί εκ νέου αντιμέτωπη με μία «κόκκινη κάρτα».

Ο χρόνος που απομένει άλλωστε μέχρι τον Σεπτέμβριο, προκειμένου να τεθούν σε διαθεσιμότητα 12.500 υπάλληλοι και άλλοι τόσοι μέχρι το τέλος του έτους είναι πραγματικά λιγοστός, με δεδομένο μάλιστα ότι, τον περασμένο χρόνο οι διαδικασίες δεν κινήθηκαν με την ταχύτητα που έπρεπε.

Και μπορεί οι αριθμοί για το «πρώτο κύμα» του Φθινοπώρου να έχουν ήδη εντοπισθεί, μέσω του πλεονάζοντος προσωπικού των Υπουργείων, ωστόσο δεν έχουν ακόμη αποκτήσει «ονοματεπώνυμο» αφού δεν έχει γίνει η αξιολόγηση.

Όσο για το «δεύτερο κύμα» της διαθεσιμότητας, εκεί τα πράγματα είναι πολύ πιο δύσκολα, αφού ουδείς τολμά να αναφέρει το ενδεχόμενο νέων οριζόντιων απομακρύνσεων, την ώρα όμως, που στο χώρο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης – από όπου και αναμένεται να προέλθουν μέσω αξιολόγησης οι πλεονάζοντες – όχι μόνο δεν έχουν αρχίσει οι διαδικασίες, αλλά ούτε καν τα κριτήρια της αξιολόγησης του προσωπικού έχουν ανακοινωθεί.

Ειδικότερα, οι επιτελείς της "Βασ. Σοφίας" αποφάσισαν να προχωρήσουν στην προκήρυξη πρόχειρου διαγωνισμού, για την επιλογή αναδόχου, που θα αναλάβει την τεχνική υποστήριξη του Υπουργείου, στην αποτύπωση – μέσω αναλύσεων – της πλήρους εικόνας του Δημοσίου.

Όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στην απόφαση του Υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης, για την ανάθεση του έργου «ο σκοπός της ανάλυσης θα είναι η χαρτογράφηση του Δημοσίου τομέα (ΝΠΔΔ, ΝΠΙΔ), η οποία θα περιλαμβάνει μία σειρά από στατιστικά στοιχεία, τόσο σε επίπεδο συνολικού Δημοσίου τομέα όσο και επιμέρους υπουργείων, φορέων, κ.λπ.».

Αν και από το Υπουργείο διευκρινίζουν πως ο ανάδοχος του έργου σε καμία περίπτωση δεν θα αντικαταστήσει, αλλά θα συμπληρώσει το δυναμικό του Υπουργείου, και θα προσφέρει υπηρεσίες, με βάση της οδηγίες και κατευθύνσεις που θα του δοθούν από αυτό, ωστόσο η συνδρομή του ιδιώτη θεωρείται αποφασιστικής σημασίας καθώς μόνο έτσι θα μπορέσουν να τηρηθούν τα αυστηρά χρονοδιαγράμματα.

Το ίδιο το υπουργείο άλλωστε, με δεδομένο – όπως λέει – ότι «η επίτευξη των μνημονιακών υποχρεώσεων θεωρείται θεμελιώδους σημασίας για την χώρα», στο σκεπτικό της απόφασης παραδέχεται πως «για την επίτευξη των στόχων της κινητικότητας, της ολοκλήρωσης των σχεδίων στελέχωσης και της πραγματοποίησης των γενικότερων μεταρρυθμιστικών δράσεων, εντός των εξαιρετικά πιεστικών χρονικών περιθωρίων, κρίνεται απαραίτητη η άμεση μεταφορά εξειδικευμένης τεχνογνωσίας, η διάθεση επιπρόσθετου ειδικευμένου προσωπικού και η παροχή νέων εξειδικευμένων εργαλείων καθώς και η προσαρμογή των υφιστάμενων διαθέσιμων εργαλείων στις σημερινές ανάγκες της Ελληνικής πραγματικότητας».

Προσθέτει δε, πως «η ενίσχυση των ομάδων με αναλυτικές δυνατότητες υψηλού επιπέδου και αντίστοιχη εμπειρία στην ταχεία επεξεργασία δεδομένων, αποτελεί προϋπόθεση για την άμεση και στο ακέραιο ολοκλήρωση των αξιολογήσεων των φορέων του δημοσίου τομέα, που αποτελεί εκ των ουκ άνευ προϋπόθεση για την επιτυχή ολοκλήρωση των μνημονιακών μεταρρυθμιστικών δράσεων».

Δεν είναι καθόλου τυχαίο εξάλλου το γεγονός ότι, από το Υπουργείο ζητείται «ο ανάδοχος του έργου να είναι αξιόπιστος εταίρος πολλών Ευρωπαϊκών Κυβερνήσεων, με εμπειρία και αποδεδειγμένη ικανότητα να θέσει υπό άμεση επιχειρησιακή εφαρμογή, έργα αναδιοργάνωσης του Δημοσίου τομέα μεγάλης κλίμακας και υψηλής πολυπλοκότητας».

Ποιό ακριβώς όμως είναι το έργο στο οποίο καλείται να συνδράμει ο ιδιώτης, ώστε η σημασία του να κρίνεται ως καθοριστικής σημασίας; Αν και δεν θα εμπλακεί στη διαδικασία αξιολόγησης, καθώς κάτι τέτοιο θεωρείται δεδομένο ότι θα προκαλούσε σωρεία αντιδράσεων και ένα ακόμη λόγο ξεσηκωμού των υπαλλήλων, ωστόσο ο ρόλος του και προς αυτή την κατεύθυνση θα είναι σημαντικός, καθώς θα ελέγχει τα στοιχεία που παραδίδονται από τα υπουργεία, αναφορικά με τα πλάνα στελέχωσης, αλλά και τη διαδικασία εντοπισμού πλεοναζόντων.

Συγκεκριμένα, ο ανάδοχος του έργου θα κληθεί να υποστηρίξει το Υπουργείο στην εκτέλεση των εργασιών που θα σχετίζονται με την ανάλυση στατιστικών και επιχειρησιακών δεδομένων καθώς και την αξιολόγηση των παραδοτέων από τα υπουργεία (π.χ. σχέδια στελέχωσης).

Η υποστήριξη αυτή θα περιλαμβάνει:

- Την στατιστική ανάλυση των δεδομένων που θα προκύψουν από τους Φορείς του Δημοσίου, η οποία θα περιγράφει: την κατανομή του αριθμού των δημοσίων υπαλλήλων, την κατανομή των διαφόρων ειδικοτήτων σε Υπουργεία, Φορείς, κ.λπ., τον αριθμό και το μέσο μέγεθος των Φορέων των Υπουργείων, το εκπαιδευτικό επίπεδο των υπαλλήλων και την στατιστική κατανομή, μια σύγκριση των επιμέρους στατιστικών στοιχείων με τα μέσα επίπεδα του Δημοσίου τομέα καθώς και με συγκρίσιμους Οργανισμούς. Σκοπός είναι η διερεύνηση πιθανών πηγών βελτιστοποίησης της κατανομής του ανθρώπινου δυναμικού του Δημοσίου Τομέα.

- Την αξιολόγηση των παραδοτέων από τα Υπουργεία στοιχείων, με σκοπό τον εντοπισμό προβλημάτων, λαθών, σημείων προς βελτίωση, ρίσκων στην εφαρμογή, κ.λπ. Τα παραδοτέα αυτά θα περιλαμβάνουν τα πλάνα στελέχωσης και τις αναφορές προόδου.

- Την πραγματοποίηση ανάλυσης της οργανωτικής δομής και επιχειρησιακών στοιχείων επιλεγμένων Φορέων. Σκοπός αυτής θα είναι ο ορισμός των στόχων, όσον αφορά την κινητικότητα και τις εξόδους από τους συγκεκριμένους Φορείς.

Το παραδοτέο εκτός από τον εντοπισμό των στόχων σε συνολικούς αριθμούς, θα πρέπει να καθορίζει επίσης τμήματα που θα συμβάλουν στην κινητικότητα ή στις εξόδους (μέσω της μείωσης προσωπικού, κατάργηση τμημάτων, κ.λπ.), καθώς και ειδικότητες και κατηγορίες εκπαίδευσης, οι οποίες θα συμβάλουν στην κινητικότητα ή στις εξόδους.

Σε κάθε περίπτωση ο εξαιρετικά επείγων χαρακτήρας του εγχειρήματος φαίνεται και από τα χρονοδιαγράμματα που τίθενται στην ανάθεση του έργου, το οποίο θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί από τον ανάδοχο το αργότερο μέχρι το τέλος του έτους, ημερομηνία δηλαδή που πρακτικά συμπίπτει με την ολοκλήρωση και του «δεύτερου κύματος» κινητικότητας άλλων 12.500 υπαλλήλων.

Το κόστος θα ανέλθει σε 123.000 ευρώ, ενώ η καταβολή θα γίνει τμηματικά σε δύο δόσεις, η πρώτη, εντός εικοσαημέρου, οπότε και θα πρέπει να παραδοθεί ο μηχανισμός ελέγχου της προόδου των μεταρρυθμίσεων, μέσω της συστηματικής παραγωγής αναφορών και η δεύτερη και μεγαλύτερη (80% του τιμήματος) όταν παραδοθούν οι αναλύσεις οργανωτικών Δομών και επιχειρησιακών δεδομένων των Οργανισμών που θα επιλεγούν..
http://www.epoli.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: