7.10.13

Η Σκορδέλη και η φωτογραφική της μηχανή...




Μαρίνα Βήχου

Εντύπωση μου προκάλεσε το γεγονός ότι στις έρευνες που πραγματοποίησαν αστυνομία και αντιτρομοκρατική στο σπίτι της Σκορδέλη στον Άγιο Παντελεήμονα δεν βρέθηκε πουθενά το...
αρχείο της με τις φωτογραφίες αντιφασιστών. Προσφιλές «χόμπι» της συγκεκριμένης χρυσαυγίτισας δεν ήταν μόνο το κυνήγι των μεταναστών ήταν και οι απειλές προς αριστερούς και αντιφασίστες, τις οποίες σκορπούσε απλόχερα από την πρώτη στιγμή που δραστηριοποιήθηκε στην περιοχή του Αγίου Παντελεήμονα.


Συγκεκριμένα την θυμάμαι όταν πριν 5 χρόνια, με την συνδρομή του οικείου αστυνομικού τμήματος, διέλυσε με την παρέα της την εκδήλωση της Κίνησης Κατοίκων του 6ου Διαμερίσματος στην πλατεία, όπου επρόκειτο να παρουσιαστεί το βιβλίο του Αλβανού δημοσιογράφου Γκαζμέτ Καπλάνι «Μικρό ημερολόγιο συνόρων». Απειλούσε, λέγοντας «χάσατε μια φορά στον εμφύλιο, θα χάσετε ξανά».

Ήταν η εποχή που η ίδια ήταν «μια αγανακτισμένη κάτοικος» και περιφερόταν σαν «τηλεπερσόνα» από κανάλι σε κανάλι, τυγχάνοντας ευνοϊκής μεταχείρισης, για να διηγηθεί τα «βασανιστήρια που υφίστανται από τους λαθρομετανάστες οι Έλληνες του Αγίου Παντελεήμονα». Τότε δεν είχε φορέσει ακόμα την χρυσαυγίτικη μάσκα της και φερόταν «με το σεις και με το σας» στους δημοσιογράφους, αυτούς που σήμερα αποκαλεί «εμετό της κοινωνίας».

Θα σταθώ όμως στην αναφορά στο θέμα του εμφυλίου, που τότε μου είχε φανεί «ξεκούδουνη», αλλά στο διάστημα των 5 χρόνων που πέρασαν και με όσα γνωρίζουμε πλέον για τις πεποιθήσεις και τη δράση της εγκληματικής ναζιστικής συμμορίας της ΧΑ αποδείχθηκε ότι ήταν σοβαρή. Εξ άλλου η Σκορδέλη κυκλοφορούσε μονίμως με μια φωτογραφική μηχανή και όποτε πραγματοποιείτο κάποια αντιφασιστική εκδήλωση ή πορεία στην ευρύτερη περιοχή και με τις πλάτες πάντα της αστυνομίας, πίσω από τις οποίες στεκόταν, φωτογράφιζε πρόσωπα.
Δεν φαντάζομαι να έφτιαχνε άλμπουμ στα οποία τοποθετούσε τους αντιφασίστες/στριες για να μας θυμάται, θεωρώ όμως βέβαιο ότι αυτές οι φωτογραφίες δεν είχαν μόνο στόχο την τρομοκράτηση, «κοίτα σε έχουμε ξέρουμε», αλλά νομίζω ως πολύ πιθανό κάτι αντίστοιχο να έκαναν χρυσαυγίτες και σε άλλες περιοχές της Αθήνας και του Πειραιά και συνεπώς να μην ήταν ένα δικό της «χούι».

Αν αυτός ο συλλογισμός είναι ορθός, που θα μπορούσε εύκολα να εξακριβωθεί, τότε σημαίνει, όχι βέβαια ότι υπήρχε «ένα συλλογικό χούι» αλλά ότι κατ' εντολή του Φυρερίσκου τα στελέχη της ΧΑ φακέλωναν τους αντιφασίστες.

Σε αυτή την περίπτωση προκύπτει μέγιστο πολιτικό ζήτημα, γιατί προφανώς αυτό το φακέλωμα συνιστά όχι μόνο παράνομη πράξη, αλλά παραπέμπει σε άλλες ταραγμένες περιόδους της ιστορικής διαδρομής της πατρίδας μας, τότε που αν ήσουν φακελωμένος ως αριστερός στην καλύτερη περίπτωση δεν έβρισκες δουλειά ούτε σαν οδοκαθαριστής, στην χειρότερη σε μπουζουριάζανε για το τίποτα και σε υποχρέωναν να δίνεις κάθε λίγο και λιγάκι αναφορά στο τοπικό αστυνομικό τμήμα.

Το καλοκαίρι που μας πέρασε φίλη μου ηθοποιός έδωσε κάποια παράσταση εκτός Αθήνας. Στην παράσταση της υπήρχε ένα περίπου 5 λεπτό στιγμιότυπο, που αναφερόταν ειρωνικά στη ΧΑ. Όπως παρατήρησε, σε όλη τη διάρκεια του στιγμιότυπου μία κυρία που καθόταν στην πρώτη σειρά των θεατών, συνοδευόμενη από έναν τύπο, που φορούσε κασκέτο με τον κέλτικο σταυρό, την βιντεοσκοπούσε, ενώ ο τύπος δίπλα της έκανε διάφορους μορφασμούς αποδοκιμασίας. Μετά τη δολοφονία του Παύλου Φύσσα η συγκεκριμένη φίλη επικοινώνησε μαζί μου ανήσυχη για το ενδεχόμενο μέσα από τις φωτογραφίσεις η ΧΑ να κάνει και «προγραφές» επωνύμων αντιφασιστών από τον καλλιτεχνικό χώρο.

Δεν ξέρω ποιος φορέας θα μπορούσε να επιληφθεί αυτού του ζητήματος - ίσως η Ένωση για τα δικαιώματα του Ανθρώπου - αλλά πιστεύω θα βοηθούσαν τυχόν καταγγελίες και από άλλους αντιφασίστες/στριες ότι στις περιοχές τους οι χρυσαυγίτες τους φωτογράφιζαν. Θέτει ένα επιπλέον πολιτικό και νομικό ζήτημα για την αποκάλυψη της δράσης και την εξάρθρωση της εγκληματικής αυτής συμμορίας.

tvxs.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: