13.2.18

Ζητούνται υπερπλεονάσματα...

Το «ελληνικό σχέδιο για την επόμενη ημέρα» θα περιλαμβάνει όλα όσα θέλει να ακούσει η μεσαία τάξη, καθώς οι...
πολίτες που κατατάσσονται σε αυτήν είναι βέβαιο ότι θα κρίνουν και το αποτέλεσμα της επόμενης εκλογικής αναμέτρησης. Για την ακρίβεια θα περιλαμβάνει

 κίνητρα για τη μικρομεσαία επιχειρηματική δραστηριότητα,
 μέτρα ενίσχυσης της απασχόλησης,
 πακέτο φορολογικών ελαφρύνσεων το οποίο θα χρηματοδοτηθεί από τα υψηλά πρωτογενή πλεονάσματα της περιόδου 2019-2021,
 οργανωμένο σχέδιο διευθέτησης των ληξιπρόθεσμων οφειλών προς την εφορία και τα ασφαλιστικά ταμεία
 και μια υπόσχεση για πολιτική διαπραγμάτευση με τους δανειστές ώστε να αποφευχθεί, τουλάχιστον για το 2019 (που είναι και το κρίσιμο από κάθε άποψη έτος για πολιτικούς λόγους), η μείωση των συντάξεων.

Η σύνταξη του «ελληνικού σχεδίου» έχει ήδη αρχίσει, ενώ το περιεχόμενό του θα τεθεί στην κρίση των δανειστών, καθώς θα πρέπει να «υπακούει» στα όσα έχουν ήδη συμφωνηθεί από τον Ιούνιο του 2017 στο Eurogroup. Στην κυβέρνηση έχει γίνει απολύτως κατανοητό ότι δεν πρέπει να ανοίξει εκ νέου η συζήτηση για «κλεισμένα» θέματα (π.χ. στόχους πρωτογενούς πλεονάσματος για την τριετία 2019 - 2022 κ.λπ.), καθώς κάτι τέτοιο θα έθετε υπό αμφισβήτηση και την προοπτική διευθέτησης του χρέους.

Στην πραγματικότητα το «ελληνικό σχέδιο» θα προβλέπει μόνο «προσαρμογές» επί των όσων έχουν συμφωνηθεί με τους δανειστές οι οποίες, όπως τουλάχιστον εκτιμάται αυτή τη στιγμή, μπορούν να «περάσουν».

Τι λέει το κείμενο, το οποίο πρέπει να σημειωθεί ότι στηρίζεται σε εκτιμήσεις της ελληνικής πλευράς, με τις οποίες δεν συμφωνούν αναγκαστικά οι θεσμοί;

 Ότι το 2019 δεν θα υπάρξει καμία φορολογική ελάφρυνση, άρα η σημερινή κυβέρνηση, όποτε και αν γίνουν οι εκλογές, δεν θα κληθεί να υλοποιήσει καμία δέσμευση.
 Ότι το πρώτο «πακέτο» ελαφρύνσεων έχει ενσωματωθεί στον προϋπολογισμό του 2020 και είναι της τάξεως των 1,5 δισ. ευρώ.
 Ότι για το 2021 ο λογαριασμός των ελαφρύνσεων ανεβαίνει στα 3,5 δισ. ευρώ.

Για τη χρηματοδότηση της μείωσης των φορολογικών συντελεστών απαιτούνται υπερπλεονάσματα, όπως προκύπτει από το ίδιο το κείμενο του Μεσοπρόθεσμου.
1 Το πρωτογενές πλεόνασμα του 2019 θα πρέπει να φτάσει όχι στο 3,5%, που είναι η μνημονιακή δέσμευση, αλλά στο 4%. Αυτό σημαίνει ότι τα έσοδα θα πρέπει να υπερβούν τις δαπάνες κατά 7,817 δισ. ευρώ, επίδοση που δεν έχει επιτευχθεί ποτέ στην Ελλάδα. Ούτως ή άλλως ο μνημονιακός πήχης είναι ψηλά για την επόμενη χρονιά, καθώς πρέπει να εμφανίσουμε πλεόνασμα 6,834 δισ. ευρώ
2 Το πρωτογενές πλεόνασμα του 2020 θα πρέπει να φτάσει επίσης στο 4,01%, που σημαίνει ότι θα πρέπει να διαμορφωθεί στα 8,154 δισ. ευρώ. Όσο για το 2021, θέλουμε πλεόνασμα 8,518 δισ. ευρώ.

Αυτές οι επιδόσεις υπολογίζεται να προκύψουν αφού ληφθούν υπόψη και οι δαπάνες για τις φορολογικές ελαφρύνσεις για τις οποίες μίλησε ο κ. Τσακαλώτος. Κάτι που σημαίνει ότι, πριν φτάσουμε στο σημείο να μοιράσουμε τα 3,5 δισ. ευρώ μέσα από τις μειώσεις φορολογικών συντελεστών, θα χρειαστεί να προκύψει πρωτογενές πλεόνασμα:
 8,141 δισ. ευρώ το 2019 ή 4,17% του ΑΕΠ.
 9,377 δισ. ευρώ το 2020 ή 4,62% του ΑΕΠ.
 11,619 δισ. ευρώ το 2021 ή 5,5% του ΑΕΠ.

Ο Τσακαλώτος εκτιμά ότι αυτές οι επιδόσεις είναι εφικτές – χωρίς την επιβολή πρόσθετων δημοσιονομικών μέτρων – για τον εξής λόγο: Η απόδοση των μέτρων που έχουν ήδη ληφθεί υποεκτιμάται από τους δανειστές και στην πράξη θα αποδειχθεί πολύ μεγαλύτερη από ό,τι έχει προβλεφθεί.

Επίσης, με την πάροδο του χρόνου προβλέπεται ότι θα γίνεται ολοένα και μεγαλύτερη η απόδοση των λεγόμενων «μη παραμετρικών» μέτρων, όπως είναι οι ρυθμίσεις ληξιπρόθεσμων οφειλών προς το Δημόσιο, τα μέτρα καταπολέμησης της φοροδιαφυγής και του λαθρεμπορίου, η «μονιμοποίηση» της διαδικασίας οικειοθελούς αποκάλυψης κρυφών εισοδημάτων κ.λπ...

topontiki.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: