22.9.19

Ο Λάτσης βρήκε ...πετρέλαιο!...


Αντα Ψαρρά, Κιμπουρόπουλος Γιάννης

Πίσω στο μακρινό 2003, όταν το «εκσυγχρονιστικό» ΠΑΣΟΚ μεσουρανούσε με αστέρες των ιδιωτικοποιήσεων κορυφαία κυβερνητικά στελέχη, όπως ο Νίκος Χριστοδουλάκης και ο Ακης Τσοχατζόπουλος, υπό τις ευλογίες του Κώστα Σημίτη, το...
deal που -κατά το κλισέ- τάραξε τα νερά ήταν η συγχώνευση των Ελληνικών Πετρελαίων με την Πετρόλα του Ομίλου Λάτση.

Την είχε προτείνει ο ίδιος ο Σπύρος Λάτσης στον τότε πρωθυπουργό, έπειτα από έναν άγονο διαγωνισμό μερικής ιδιωτικοποίησης των κρατικών διυλιστηρίων.

Επειτα από παζάρια δύο μηνών, η συμφωνία έκλεισε. Με εξαίρεση τη μάλλον χλιαρή αντίδραση της Ν.Δ., την πολύ πιο έντονη αντίδραση του βασικού ανταγωνιστή στην αγορά καυσίμων Β. Βαρδινογιάννη (Motor Oil), τις άτονες αντιδράσεις των συνδικάτων και τις οξύτερες της Αριστεράς (ΚΚΕ, ΣΥΝ), το εγχώριο οικονομικό σύμπαν (τράπεζες, επιχειρηματικές ενώσεις, Χρηματιστήριο) πανηγύρισε για τη δημιουργία ενός «εθνικού πρωταθλητή» στην αγορά ενέργειας, με φιλοδοξίες επέκτασης της δράσης του και εκτός συνόρων.

Τότε, δεν ήταν και πολύ σαφές αν επρόκειτο για ιδιωτικοποίηση των ΕΛΠΕ ή για ιδιότυπη κρατικοποίηση της Πετρόλα, η συμμετοχή της οποίας στον ενοποιημένο όμιλο ήταν περίπου 25%.

Η τυπική ολοκλήρωση της συγχώνευσης με πλήρη απορρόφηση της Πετρόλα πήρε σχεδόν μια δεκαετία. Επειτα από 16 χρόνια, η σχέση ανάμεσα στα μέρη της «λεόντειας εταιρείας» έχει σήμερα πλήρως αντιστραφεί: η πλευρά του Ομίλου Λάτση, ασκώντας τα δικαιώματα προτίμησης σε επόμενες φάσεις πώλησης μετοχών, κατέχει πλέον το 45,5% των ΕΛΠΕ, έναντι 35,5% του Δημοσίου, ενώ τώρα της δίνεται η ευκαιρία να αποκτήσει τον πλήρη έλεγχο της μικρής ενεργειακής αυτοκρατορίας με τζίρο σχεδόν 10 δισ., δεκάδες θυγατρικές, δραστηριότητα σε 6 χώρες της ευρύτερης περιοχής, κυριαρχία στην ελληνική αγορά καυσίμων και στις εξαγωγές, προοπτικές στην αγορά ηλεκτρισμού και του φυσικού αερίου και, κυρίως, τη δυνατότητα να κυριαρχήσει στο ενεργειακό μέλλον της χώρας μέσω της συμμετοχής της σχεδόν σε όλες (στις 9 από τις 13) τις έρευνες και εξορύξεις υδρογονανθράκων που θα πραγματοποιηθούν στις θαλάσσιες και χερσαίες περιοχές που έχουν παραχωρηθεί, σε συνεργασία με κολοσσούς όπως οι ExxonMobil, Total, Repsol, Energean και Edison.



Η χρηματιστηριακή αξία των Ελληνικών Πετρελαίων είναι σήμερα περίπου 2,6 δισ. Από τον Ιανουάριο του 2015 η τιμή της μετοχής τους έχει υπερδιπλασιαστεί -αν και θεωρείται υποτιμημένη λόγω και της διαχρονικής καχεξίας του Χ.Α.- τόσο λόγω της συγκυρίας της ανόδου της διεθνούς τιμής του πετρελαίου, ιδιαίτερα μετά το 2016, αλλά και λόγω της ευρείας συμμετοχής τους στις παραχωρήσεις θαλάσσιων και χερσαίων οικοπέδων έρευνας και εξόρυξης υδρογονανθράκων. Την ελκυστικότητα της μετοχής ενισχύει η επέκταση των ΕΛΠΕ σε όλο το φάσμα της ενεργειακής αγοράς, συμπεριλαμβανομένης της ηλεκτρικής ενέργειας.

Η «ευκαιρία» της πλευράς Λάτση βασίζεται στην αθέτηση της συμφωνίας που είχε επιτευχθεί με το Δημόσιο τον Απρίλιο του 2018 για την από κοινού διάθεση του 50,1% μετοχών των ΕΛΠΕ σε στρατηγικό επενδυτή μέσω διεθνούς διαγωνισμού. Στις 3/4/2018 οι βασικοί μέτοχοι των ΕΛΠΕ, το ΤΑΙΠΕΔ και η Paneuropean (Ομιλος Λάτση) υπέγραψαν μνημόνιο κατανόησης βάσει του οποίου το Δημόσιο (ΤΑΙΠΕΔ) θα πωλούσε το 20% και η Paneuropean το 30,1%.

Για να διαβάσετε ολόκληρο το κείμενο, πατήστε ΕΔΩ...

Δεν υπάρχουν σχόλια: