8.5.11

Ψαρεύει καταναλωτές στη Βόρεια Ελλάδα η βουλγαρική Penny Market...



Ούτε καν τα προσχήματα δεν κρατούν, πλέον, λιανεμπορικές αλυσίδες της γειτονικής Βουλγαρίας, προκειμένου να προσελκύσουν καταναλωτές από ακριτικούς νομούς της Βόρειας Ελλάδας, στερώντας έτσι πολύτιμους πόρους από τις... τοπικές οικονομίες, που αντιμετωπίζουν προβλήματα και με κοινωνικές διαστάσεις.
Η αλήθεια είναι ότι η κρίση στην ελληνική οικονομία διόγκωσε το ρεύμα των βορειοελλαδιτών που επισκέπτονται πόλεις της νότιας Βουλγαρίας, πότε για να γεμίσουν το ρεζερβουάρ του αυτοκινήτου, πότε για ψώνια σε είδη ένδυσης ή υπόδησης και πότε για τα εβδομαδιαία ψώνια. Η διαφορές στις τιμές είναι ένα δέλεαρ που δύσκολα μπορεί να αγνοηθεί, ιδιαιτέρως όταν το διαθέσιμο οικογενειακό εισόδημα –είτε λόγω ανεργίας, είτε λόγω περικοπών σε μισθούς και συντάξεις- έχει υποστεί περικοπές Όμως, αυτό που συμβαίνει τους τελευταίους μήνες με την αλυσίδα hard – discount “Penny Market” θα έλεγε κανείς ότι μάλλον συνιστά ακροβασία στα όρια πρωτόγνωρων εμπορικών ηθών και πρακτικών, τουλάχιστον για τα ελληνικά επιχειρηματικά δεδομένα. Aν όχι θράσους.

Σύμφωνα με πληροφορίες, από τα Χριστούγεννα του 2010 και εντεύθεν, η βουλγαρική θυγατρική του πολυεθνικού λιανεμπορικού κολοσσού της γερμανικής Rewe, έχει θέσει σε εφαρμογή μια ιδιαιτέρως επιθετική … τακτική αλίευσης καταναλωτών από περιοχές της Βόρειας Ελλάδας που γειτνιάζουν με τη Βουλγαρία.
Σχεδόν κάθε εβδομάδα στους νομούς Δράμας, Σερρών κι Ορεστιάδας, η αλυσίδα μοιράζει φυλλάδιο προσφορών, που έχει τυπώσει στα ελληνικά, προσκαλώντας, ουσιαστικά τους Έλληνες καταναλωτές να επισκεφθούν τα καταστήματα της στις πόλεις Γκότσε Ντέλτσεφ, Σαντάνσκι, αλλά και το Σβίλεγκραντ, για να ψωνίσουν από τα ράφια της.

Την περίοδο των Χριστουγέννων, οπότε και τυπώθηκε για πρώτη φορά η ελληνική εκδοχή των βουλγαρικών προσφορών της Penny, κατά τις ίδιες πληροφορίες, καταγράφηκε κοσμοσυρροή Ελλήνων καταναλωτών στα καταστήματα της αλυσίδας, όπου ένα από τα δέλεαρ ήταν η κατεψυγμένη γαλοπούλα που πωλούνταν προς 2 ευρώ το κιλό. Εντυπωσιακές, όμως, είναι οι διαφορές τιμών γενικότερα σε σχέση με τις αντίστοιχες στην Ελλάδα όταν οι συγκρίσεις γίνονται κυρίως σε επώνυμα προϊόντα, αλλά και στην κατηγορία των non – food. Για παράδειγμα αναφέρονται προϊόν τύπου Cola σε συσκευασία των 2,5 λίτρων προς 80 λεπτά, γνωστό υγρό απορρυπαντικό πλυντηρίου προς 4 ευρώ, ιταλικά ζυμαρικά (500 gr) προς 90 λεπτά, γερμανική σοκολάτα (που πωλείται και στα ελληνικά περίπτερα, 100 γρ.) προς 67 λεπτά κα.

Την ίδια στιγμή, στα non-food είδη, καταγράφεται πληθώρα ηλεκτρικών συσκευών (και επώνυμων) με τιμές κάτω των 10 ευρώ, προϊόντα για το αυτοκίνητο, το γραφείο, την καθαριότητα, τη διατροφή κατοικίδιων με ανταγωνιστικές τιμές, που μπορεί να φθάνουν σε απόκλιση και το 50%, για κάποια προϊόντα, σε σχέση με την ελληνική αγορά. Όπως τονίζεται, μάλιστα, από παράγοντες της λιανεμπορικής αγοράς, η διαφορά αυτή δεν μπορεί να δικαιολογηθεί από παράγοντες, όπως κόστη για μεταφορές, ενοίκια καταστημάτων, αμοιβές προσωπικού κλπ, και ως εκ τούτου θα πρέπει να προβληματίσει τις αλυσίδες στην Ελλάδα και ιδίως εκείνες οι οποίες έχουν παρουσία και από την άλλη πλευρά των συνόρων, όπου διατηρούν σαφώς φθηνότερα τα προϊόντα τους.


Κάποια λιανεμπορικά δίκτυα, πάντως, έχουν αρχίσει να συναισθάνονται την ευθύνη τους και προχωρούν –κάνοντας ίσως την ανάγκη φιλοτιμία- σε τιμολογιακή πολιτική διαφορετικών ταχυτήτων, ώστε να ανακόψουν όσο το δυνατό την προσέλευση Ελλήνων καταναλωτών σε Βουλγαρικά σούπερ-μάρκετ. Έτσι, φέρονται να έχουν μειώσει τις τιμές σε βασικούς κωδικούς σε σημεία πώλησης που διαθέτουν στην ελληνική μεθόριο, ενώ ίδια προϊόντα στη Θεσσαλονίκη και την Αθήνα τα πωλούν ακριβότερα.

Σημειώνεται ότι ο όμιλος Rewe διαθέτει στη Βουλγαρία 47 Penny, καθώς και πάνω από 80 Billa, με τα οποία και πάλι οι συγκρίσεις τιμών δείχνουν μεγάλες αποκλίσεις σε σχέση με εκείνες των ελληνικών σούπερ-μάρκετ. Στα σημεία πώλησης της αλυσίδας Billa πωλούνται ακόμη και ελληνικά επώνυμα τρόφιμα, σε τιμές πολύ πιο ελκυστικές, σε σχέση με εκείνες της Ελλάδας και όχι μόνο σε καταστήματα στα ελληνοβουλγαρικά σύνορα, αλλά και σε αυτά που διαθέτει στην πρωτεύουσα Σόφια.
Δυναμική είσοδο στη βουλγαρική αγορά, εξάλλου, επιχειρεί κι η αλυσίδα Lidl, η οποία, μετά την Ελλάδα, από το φθινόπωρο του 2010 έκανε το «ντεμπούτο» της στο λιανεμπόριο της γειτονικής χώρας, έχει αποκτήσει, ήδη, δίκτυο με 40 καταστήματα και «κονταροχτυπιέται» με την Penny και τη Billa του επίσης γερμανικού ομίλου Rewe.
voria.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: