29.10.16

Δεν επιδιώκουμε πιο «εύκολες» απολύσεις αλλά πιο αποτελεσματική εργασία...

<p>Η Μαριάν Τάισεν επισήμανε ότι η Ελλάδα πρέπει να συνεχίσει να τονώνει την οικονομική της ανάπτυξη, για να αντιμετωπίσει το τεράστιο ποσοστό ανεργίας.</p> Πεπεισμένη ότι μπορεί να βρεθεί η ισορροπία ανάμεσα στις μεταρρυθμίσεις στην αγορά εργασίας και στα εργασιακά δικαιώματα εμφανίζεται η επίτροπος Απασχόλησης Μαριάν Τάισεν.

Μιλώντας στο...
«Εθνος της Κυριακής» για την «καυτή» ατζέντα που βρίσκεται στο μικροσκόπιο της δεύτερης αξιολόγησης, η Βελγίδα επίτροπος τονίζει την ανάγκη για «δημιουργία μιας πιο κοινωνικής Ευρώπης, που προστατεύει τα δικαιώματα των εργαζομένων».

«Στόχος μας είναι να προωθήσουμε ένα σύνολο μέτρων που να ενισχύουν τον κοινωνικό διάλογο, τη δημιουργία θέσεων εργασίας και την ανταγωνιστικότητα, διασφαλίζοντας ταυτόχρονα επαρκή προστασία, αλλά και την αναγκαία ευελιξία», μας εξήγησε.

Τη ρωτήσαμε αν πιστεύει ότι για τη συμμετοχή του στο ελληνικό πρόγραμμα, το ΔΝΤ θα ζητήσει εκτός από την ελάφρυνση του χρέους, και πιο δύσκολα μέτρα για τους Έλληνες εργαζόμενους. «Υποθέτουμε ότι μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους, η διοίκηση του ΔΝΤ θα θέσει στο Εκτελεστικό Συμβούλιο του Ταμείου το ζήτημα της μελλοντικής χρηματοδοτικής συμμετοχής του στο πρόγραμμα. Το ΔΝΤ συμμετέχει ήδη ενεργά στις συζητήσεις στο πλαίσιο της αναθεώρησης του προγράμματος», ήταν η διπλωματική απάντηση της Ευρωπαίας Επιτρόπου.

Η δεύτερη αξιολόγηση του ελληνικού προγράμματος συμπεριλαμβάνει μεταρρυθμίσεις στην αγορά εργασίας. Ποιες είναι οι βασικές αλλαγές που κατά τη γνώμη σας χρειάζονται;

Από το τέλος του 2014, η απασχόληση αυξάνεται σταδιακά και η ανεργία μειώνεται. Υπό την προϋπόθεση ότι το πρόγραμμα παραμένει σε καλό δρόμο, αναμένουμε ότι η οικονομική κατάσταση στην Ελλάδα θα δείξει βελτίωση το 2016 και το 2017, ώστε αυτές οι ενθαρρυντικές τάσεις να συνεχιστούν.
Οι προκλήσεις που αντιμετωπίζει η Ελλάδα στον τομέα της απασχόλησης δεν σχετίζονται μόνο με ζητήματα στην αγορά εργασίας. Υπάρχει επίσης μεγάλη ανάγκη να βελτιωθεί η ποιότητα των ελληνικών θεσμών και να υπάρξει ενίσχυση της αποτελεσματικότητας της δημόσιας διοίκησης.

Πώς η ευελιξία στην αγορά εργασίας μπορεί να εγγυηθεί το δικαίωμα στην εργασία;

Επιτρέψτε μου πρώτα να διευκρινίσω ότι η «ευελιξία» θα πρέπει να συνοδεύεται από την κατάλληλη προστασία. Η δημιουργία μιας πιο κοινωνικής Ευρώπης που προστατεύει τα δικαιώματα των εργαζομένων αποτελεί προτεραιότητα για την Κομισιόν. Η μεγαλύτερη ευελιξία θα πρέπει, ως εκ τούτου, να μην οδηγήσει στην άμβλυνση των υφιστάμενων δικαιωμάτων, αλλά και να βοηθήσει τις επιχειρήσεις να προσαρμοστούν και να αντιδράσουν πιο γρήγορα και αποτελεσματικά στις αλλαγές που συντελούνται στην οικονομία. Φυσικά, θα πρέπει να επενδύσουμε σε δεξιότητες, καθώς και σε επαρκή και βιώσιμα συστήματα κοινωνικής προστασίας που θα ανταποκρίνονται στις σημερινές ανάγκες για λιγότερο γραμμικές σταδιοδρομίες. Υπό αυτή την έννοια, η ευελιξία είναι ένα σημαντικό μέσο για την διατήρηση των θέσεων εργασίας, την προώθηση της καινοτομίας και της επιχειρηματικότητας, και σε γενικές γραμμές, τη θωράκιση της οικονομίας από οικονομικούς κλυδωνισμούς.

Η απελευθέρωση των ομαδικών απολύσεων αποτελεί κίνητρο για επενδύσεις, αλλά -τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα- διευκολύνει την απώλεια θέσεων εργασίας. Πώς μπορεί η Επιτροπή να εγγυηθεί την ισορροπία μεταξύ των δικαιωμάτων των εργαζομένων και των ευκαιριών για τις επιχειρήσεις;

Οπως το είπατε, πρέπει να βρεθεί η σωστή ισορροπία μεταξύ αυτών των δύο στόχων. Επιτρέψτε μου να διευκρινίσω ότι οι συζητήσεις δεν αφορούν το πώς οι ομαδικές απολύσεις θα γίνουν πιο "εύκολες", αλλά πώς η εργασία θα γίνει πιο αποτελεσματική. Αυτό είναι προς το συμφέρον τόσο των εργοδοτών, όσο και των εργαζομένων, καθώς και για την οικονομία στο σύνολό της. Νομίζω ότι αυτό είναι δυνατό και ένας υγιής και εποικοδομητικός κοινωνικός διάλογος μπορεί να συμβάλει σημαντικά σε αυτό, διασφαλίζοντας ότι η διαδικασία των απολύσεων θα πραγματοποιείται με τον πιο αποτελεσματικό τρόπο, επιτρέποντας στις επιχειρήσεις να αναδιαρθρωθούν, παρέχοντας ταυτόχρονα  επαρκείς εγγυήσεις για τους εργαζόμενους.

Σε πρόσφατη έκθεσή του, το ΔΝΤ ζήτησε από την Ελλάδα να ευθυγραμμίσει τη νομοθεσία της σχετικά με τα δικαιώματα των εργαζομένων με τις «βέλτιστες ευρωπαϊκές πρακτικές». Ποιες είναι αυτές, κατά τη γνώμη σας;

Παρακολουθούμε τις μεταρρυθμίσεις στην αγορά εργασίας όλων των κρατών μελών στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου, του κύκλου οικονομικής διακυβέρνησης. Στόχος μας είναι να προωθήσουμε ένα σύνολο μέτρων για την αγορά εργασίας, τα οποία να ενισχύουν τον κοινωνικό διάλογο, να ευνοούν τη δημιουργία θέσεων εργασίας και την ανταγωνιστικότητα, και να διασφαλίζουν την επαρκή προστασία, παρέχοντας ταυτόχρονα αναγκαία ευελιξία. Αυτές οι αρχές είναι το σημείο αναφοράς για όλες τις πολιτικές εργασίας στην ΕΕ, όπως και για την Ελλάδα.

Πιστεύετε ότι η συμμετοχή του ΔΝΤ στο ελληνικό πρόγραμμα, εκτός από την ελάφρυνση του χρέους, θα ζητήσει ακόμη πιο δύσκολα μέτρα για τους Έλληνες εργαζόμενους;

Υποθέτουμε ότι μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους η διοίκηση του ΔΝΤ θα θέσει στο Εκτελεστικό Συμβούλιο του Ταμείου το ζήτημα της μελλοντικής χρηματοδοτικής συμμετοχής του στο πρόγραμμα. Το ΔΝΤ συμμετέχει ήδη ενεργά στις συζητήσεις στο πλαίσιο της αναθεώρησης του προγράμματος.

Η Επιτροπή προβλέπει για την Ελλάδα αύξηση της απασχόλησης κατά 2% το 2017. Είναι αρκετό;

Τα σημάδια είναι ενθαρρυντικά. Βλέπουμε αργά αλλά σταθερά, μείωση της ανεργίας και αύξηση της απασχόλησης. Ωστόσο, η Ελλάδα εξακολουθεί να έχει το υψηλότερο ποσοστό ανεργίας και το χαμηλότερο ποσοστό απασχόλησης στην ΕΕ. Ως εκ τούτου, η χώρα πρέπει να συνεχίσει να τονώνει την οικονομική της ανάπτυξη. Οι μεταρρυθμίσεις στην αγορά εργασίας και η οικονομική ανάκαμψη είναι οι δύο όψεις του ίδιου νομίσματος. Μεταρρυθμίσεις, όπως η εφαρμογή του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος και οι αλλαγές στις δημόσιες υπηρεσίες απασχόλησης αποτελούν βήματα προς τη σωστή κατεύθυνση, που θα ενισχύσουν την αγορά εργασίας. Και μια καλά οργανωμένη αγορά εργασίας βοηθά περισσότερους να έχουν πρόσβαση σε θέσεις εργασίας. Η Ελλάδα έχει ήδη αντιμετωπιστεί διάφορα διαρθρωτικά προβλήματα τα τελευταία χρόνια, αλλά νομίζω ότι η χώρα πρέπει να συνεχίσει τις προσπάθειές της για την γρήγορη επίτευξη του εθνικού της στόχου, να εντάξει στην αγορά εργασίας το 70% των ατόμων ηλικίας 20-64 ετών μέχρι το 2020.

Εχετε δηλώσει ότι δεν υπάρχουν «εύκολες και γρήγορες λύσεις» για την άμεση μείωση της ανεργίας στην Ελλάδα. Τι κάνει η Κομισιόν για τη μείωση  της ανεργίας, ειδικά στους νέους;

Έχουμε μόλις εκδώσει μια έκθεση για την αξιολόγηση των προσπαθειών μας να βοηθήσουμε τα κράτη-μέλη στην αντιμετώπιση της ανεργίας των νέων. Το πρόγραμμα της Επιτροπής “Εγγύηση για τους Νέους” δίνει σε όλους τους νέους κάτω των 25 ετών τη δυνατότητα εργασίας, πρακτικής άσκησης, μαθητείας ή συνεχιζόμενης εκπαίδευσης, εντός τεσσάρων μηνών από την ώρα που εγκατέλειψαν την εκπαίδευση κι έμειναν άνεργοι. Στην Ελλάδα έχουν διατεθεί 1.7 εκατομμύρια ευρώ στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου και της πρωτοβουλίας για την απασχόληση των νέων (ένα ειδικό ταμείο της ΕΕ για το συγκεκριμένο πρόγραμμα). Η ανεργία των νέων μειώθηκε από σχεδόν 60% στην κορύφωση της κρίσης το 2013 στο 47,7% το Σεπτέμβριο του 2016. Φυσικά, το ποσοστό εξακολουθεί να είναι υπερβολικά υψηλό και δεν μπορούμε να σταματήσουμε τις προσπάθειές μας εδώ. Αργότερα μέσα στο 2016, η Επιτροπή θα παρουσιάσει μια πρωτοβουλία για τη νεολαία, η οποία θα επικεντρωθεί και πάλι στις προσπάθειες για  μείωση της ανεργίας των νέων σε όλα τα κράτη μέλη, ιδίως σε χώρες όπως η Ελλάδα, όπου η πρόκληση είναι η μεγαλύτερη.

Πώς μπορεί να αποκατασταθεί ο κοινωνικός διάλογος στην Ελλάδα; Μπορεί η δεύτερη αναθεώρηση να βοηθήσει σε αυτό;

Από την πλευρά της Κομισιόν, έχουμε ενεργή δέσμευση σε διάλογο με τους κοινωνικούς εταίρους στην Ελλάδα. Σημαντικές μεταρρυθμίσεις δεν μπορούν να επιτύχουν πλήρως χωρίς τη σωστή λειτουργία του κοινωνικού διαλόγου.

Μετά τα μέτρα λιτότητας που οδήγησαν πολλούς Έλληνες στη φτώχεια, πώς θα μπορούσαν η ΕΕ και οι Έλληνες πολιτικοί να κάνουν τους ανθρώπους να αντιληφθούν ότι οι μεταρρυθμίσεις είναι για το συμφέρον τους;

Η βαθιά ύφεση στην Ελλάδα δεν συνέβη εν μία νυκτί. Βαθιά διαρθρωτικά προβλήματα υπήρχαν πολύ πριν την κρίση και ως εκ τούτου, οι επιπτώσεις της κρίσης στην αγορά εργασίας ήταν μεγάλες και μακράς διάρκειας. Χωρίς δημοσιονομικές μεταρρυθμίσεις, θα μπορούσαν να υπάρξουν σενάρια που θα οδηγούσαν σε πολύ χειρότερα κοινωνικά αποτελέσματα.

Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι οι φιλικές προς την ανάπτυξη διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις ήταν και παραμένουν απολύτως αναγκαίες. Ο σκοπός των συγκεκριμένων μεταρρυθμίσεων είναι να δημιουργήσουν πιο στέρεα θεμέλια για την ανάπτυξη και την δημιουργία θέσεων εργασίας, που μακροπρόθεσμα θα μπορέσουν να βελτιώσει τα πρότυπα ζωής των Ελλήνων.

Το τρέχον πρόγραμμα για την Ελλάδα δίνει επίσης έμφαση στην κοινωνική δικαιοσύνη, τη δικαιοσύνη και την προστασία των πλέον ευάλωτων. Για πρώτη φορά στην Ελλάδα, δημιουργήθηκε ένα βασικό δίκτυο κοινωνικής ασφάλειας, με στόχο την προστασία των ανθρώπων από την ακραία φτώχεια. Πάνω από 100.000 άνθρωποι ήδη λαμβάνουν στήριξη και οι αντιδράσεις μέχρι στιγμής ήταν πολύ θετικές. Αυτό είναι σημαντικό επίτευγμα προς το συμφέρον του ελληνικού λαού.

Σε πιο βαθμό η Ελλάδα έχει αξιοποιήσει τις ευκαιρίες που της προσφέρουν τα ευρωπαϊκά προγράμματα για τη μείωση της ανεργίας; Είστε ευχαριστημένη με αυτό το ζήτημα;

Η Ελλάδα έχει ένα πολύ καλό ιστορικό όσον αφορά στη χρησιμοποίηση των κονδυλίων της ΕΕ στην απασχόληση και τον κοινωνικό τομέα. Από το 2007 μέχρι το 2013, η Ελλάδα δαπάνησε όλο το ποσό που της διατέθηκε για την αγορά εργασίας, το οποίο παρέχει το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο. Στον τρέχοντα υπολογισμό, που τρέχει την από το 2014 μέχρι το 2020, η Ελλάδα έχει ήδη υποβάλλει σχέδια για τη χρήση ποσοστού που υπερβαίνει το 80% της διαθέσιμης χρηματοδότησης. Είναι σημαντικό να μετατραπούν αυτά τα σχέδια σε πράξεις που θα έχουν απτά αποτελέσματα.

Έχετε αναφερθεί στο “Σχέδιο Γιούνκερ” για την τόνωση της ανάπτυξης στην Ελλάδα. Αλλά η εφαρμογή του εξελίσσεται με αργούς ρυθμούς. Τι θεωρείτε ότι πρέπει να γίνει;

Περισσότερα από 138 δισ. ευρώ επενδύσεων έχουν ήδη ενεργοποιηθεί στα 27 κράτη-μέλη. Αυτό είναι επιτυχία. Γι' αυτό, η Κομισιόν αποφάσισε να διπλασιάσει την οικονομική δυνατότητα του “Σχεδίου Γιούνκερ”, με στόχο να ενεργοποιηθεί ένα σύνολο επενδύσεων ύψους μισού τρισεκατομμυρίου μέχρι το 2020.
Στην Ελλάδα, είδαμε την υπογραφή συμφωνίας με την Eurobank για να χορνγηθούν 230 εκατ. Ευρώ σε δάνεια προς μικρές επιχειρήσεις σε όλη τη χώρα. Αυτό είναι μια μεγάλη ευκαιρία για τις ελληνικές μικρομεσαίες επιχειρήσεις και ιδιαίτερα για νέους και καινοτόμους Έλληνες επιχειρηματίες. Οι επενδύσεις και οι συμφωνίες στην Ελλάδα που εγκρίθηκαν από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και το Ευρωπαϊκό Επενδυτικό ταμείο φτάνουν στα 647 εκατ. Ευρώ και αναμένουμε ότι θα ενεργοποιήσει επενδύσεις συνολικού ύψους 1,7 δισ. ευρώ.

Πάντοτε λέμε ότι το Ευρωπαϊκό Ταμείο Στρατηγικών Επενδύσεων (ΕΤΣΕ) μόνο του δεν θα λύσει τις ευρωπαϊκές προκλήσεις για ανάπτυξη. Έχουμε ήδηαρχίσει να δουλεύουμε σε επίπεδο ΕΕ για την άρση των εμποδίων στο επιχειρείν, κάτι που χρειάζεται εξίσου στη βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος και στην ενδυνάμωση της Ευρωπαϊκής οικονομίας και ανάπτυξης.

Η Ελλάδα, σε συνθήκες κρίσης, πρέπει να ασχοληθεί με την ένταξη των προσφύγων στην αγορά εργασίας. Κατά τη γνώμη σας, υπάρχει τέτοια δυνατότητα ώστε μια δύσκολη κατάσταση να μετατραπεί σε μια θετική εμπειρία για την Ελλάδα και την Ευρώπη γενικότερα;

Γνωρίζω πολύ καλά το βαρύ φορτίο που έχει επωμιστεί η Ελλάδα στην προσφυγική κρίση. Από πολύ νωρίς, η Κομισιόν έχει δείξει αλληλεγγύη και απηύθυνε έκκληση για αλληλεγγύη μεταξύ των κρατών-μελών, για να αντιμετωπίσουν αυτήν την πρόκληση κατανέμοντας τους πρόσφυγες. Η υποδοχή των προσφύγων είναι ένα βήμα, αλλά μακροπρόθεσμα, είναι πολύ σημαντική η ένταξη των αναγνωρισμένων προσφύγων στην αγορά εργασίας και στις κοινωνίες. Η προσφυγική κρίση φέρνει μεγάλες προκλήσεις αλλά πιστεύω ότι η μετανάστευση, εάν υπάρξει σωστή διαχείριση, αποτελεί επίσης μια ευκαιρία για την Ευρώπη. Μπορεί να βοηθήσει σε δύο προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι οικονομίες μας: στην αυξανόμενη ανάγκη για ειδικές δεξιότητες και στην βιωσιμότητα των συστημάτων κοινωνικής πρόνοιας, στο πλαίσιο της γήρανσης του πληθυσμού. Αυτός είναι ο λόγος που, τον Ιούνιο, δημιουργήσαμε Σχέδιο Δράσης για την Ένταξη υπηκόων τρίτων χωρών, όπου συμπεριελήφθησαν οι πρόσφυγες. Επιπλέον, στο πλαίσιο της νέας Ατζέντας Δεξιοτήτων για την Ευρώπη, αναπτύσσουμε ένα νέο εργαλείο για να εντοπίσουμε τις δεξιότητες των νεοεισερχομένων υπηκόων τρίτων χωρών, ώστε να διευκολύνουμε την αναγνώριση των δεξιοτήτων τους και την ένταξή τους στην αγορά εργασίας, όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά και σε όλα τα κράτη-μέλη της ΕΕ.

Υπάρχει κάποιο σχέδιο δράσης για να σταματήσει το brain drain από την Ελλάδα;

Πιστεύω ακράδαντα ότι η εργασιακή κινητικότητα είναι καλό πράγμα. Για χώρες που αντιμετωπίζουν υψηλά ποσοστά ανεργίας, όπως η Ελλάδα, μπορεί να λειτουργήσει ανακουφιστικά στην αγορά εργασίας. Αλλά είναι εξίσου σημαντικό να αποφύγουμε ένα “δομικό” brain drain, φυσικά.

Όπως είπα και πριν, προκειμένου η Ελλάδα να επιστρέψει στην ανάπτυξη και να αποκλιμακώσει τα ποσοστά ανεργίας των νέων, είναι σημαντικό να αναπτυχθούν φιλικές προς την ανάπτυξη για την μεταρρυθμίσεις, που θα εφαρμοστούν με συνέπεια. Οι συγκεκριμένες μεταρρυθμίσεις είναι απαραίτητο να βελτιώσουν το επιχειρηματικό περιβάλλον και να χτίσουν την απαιτούμενη εμπιστοσύνη. Η οικονομική βοήθεια και όλες οι προσπάθειες έχουν επενδύσει ακριβώς σε αυτό. Αυτή τη στιγμή, τα πράγματα δείχνουν να κινούνται προς τη σωστή κατεύθυνση. Αλλά οι ελληνικές αρχές, με την υποστήριξη των επιχειρήσεων και όλων των εμπλεκόμενων φορέων, πρέπει να συνεχίσουν σε αυτό το δρόμο.

Μια τελευταία ερώτηση: Για εσάς και την Κομισιόν, υπάρχει ζήτημα στατιστικών στοιχείων της Ελλάδας κατά την περίοδο 2010-2015 και περαιτέρω ανεξαρτησίας της ΕΛΣΤΑΤ;

Δεν έχουμε καμία ανησυχία όσον αφορά στα στοιχεία της Ελλάδας για το διάστημα 2010-2015. Όπως δήλωσα δημόσια πριν λίγους μήνες, για την Κομισιόν είναι απολύτως ξεκάθαρο ότι τα στοιχεία για το χρέος είναι πλήρως αξιόπιστα και ακριβή. Επιπλέον, δεν αμφισβητούμε την ανεξαρτησία της Ελληνικής Στατιστικής Υπηρεσίας. Η μοναδική μας ανησυχία αφορούσε στον αντίκτυπο ορισμένων δηλώσεων στα μέσα ενημέρωσης για την ανεξαρτησία της ΕΛΣΤΑΤ. Γι' αυτό ζητήσαμε από τις ελληνικές αρχές την ενεργό και δημόσια αμφισβήτηση της λανθασμένης εντύπωσης ότι τα στοιχεία παραποιήθηκαν κατά την περίοδο 2010-2015 και για να προστατεύσουμε την ΕΛΣΤΑΤ και το προσωπικό της από τέτοιες αβάσιμες κατηγορίες...


ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ: ΜΑΡΙΑ ΨΑΡΑ, ethnos.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: