25.10.19

Αναπτυξιακό νομοσχέδιο για τα... δικά τους παιδιά...


Σε μια «καταιγίδα» πρόσθεσης... φωτογραφικών τροπολογιών στο αναπτυξιακό νομοσχέδιο της τελευταίας στιγμής προχώρησε η κυβέρνηση μέσα σε δύο ημέρες. Ως φαίνεται, το κυβερνών κόμμα της...
ΝΔ προχώρησε σε επιπλέον -εκτός των αρχικών- εξυπηρετήσεις, δείχνοντας μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα πώς αντιλαμβάνεται την αναπτυξιακή διαδικασία της ελληνικής οικονομίας.

Ειδικότερα, με τροπολογία που περιλαμβάνεται στο νομοσχέδιο «Επενδύω στην Ελλάδα» προβλέπεται ότι η πληρωμή για την απόκτηση της Χρυσής Βίζας μπορεί να γίνεται μέσω POS, δίγραμμης επιταγής ή μεταφορά πίστωσης από πιστωτική ή χρεωστική κάρτα. Αυτό το οποίο προκαλεί εντύπωση είναι το γεγονός ότι προβλέπεται η επαναφορά χρήσης POS για την καταβολή του τιμήματος και μάλιστα με αναδρομική ισχύ από την 1η Ιανουαρίου 2017. Υπενθυμίζεται ότι το πρόγραμμα της «Χρυσής Βίζας» αφορά τη χορήγηση άδειας διαμονής σε πολίτες τρίτων χωρών για αγορά ακινήτου ύψους τουλάχιστον 250.000 ευρώ.

Ως εκ τούτου, σύμφωνα με νομικούς κύκλους φαίνεται πως δίνεται η δυνατότητα να οδηγηθεί στο αρχείο η πολύκροτη υπόθεση με τα κινεζικά POS και την αγορά ακινήτων με σκοπό την απόκτηση Χρυσής Βίζας στην οποία φερόταν να εμπλέκεται ο επιχειρηματίας Ευάγγελος Παπαευαγγέλου. Αξίζει να υπενθυμιστεί πως η υπόθεση των κινεζικών POS είχε προκαλέσει την παρέμβαση της εισαγγελέα του Αρείου Πάγου, η οποία ζητούσε να διερευνηθεί τυχόν διάπραξη αξιόποινων πράξεων την ώρα που οι κινεζικές αρχές διεξάγουν έρευνα για παραβίαση capital controls και ενδεχομένως ξεπλύματος «βρόμικου» χρήματος.

Κατάργηση κυριακάτικης αργίας

Την ίδια ώρα, θεσμοθετείται η κατάργηση της κυριακάτικης αργίας στα κέντρα διανομής μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ και κέντρων logistics, όπως καταγγέλλουν συνδικαλιστές που δραστηριοποιούνται στον κλάδο των ιδιωτικών υπαλλήλων και των σούπερ μάρκετ.

Ειδικότερα για τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ υπάρχει διάταξη που προβλέπει ότι «[...] εξαιρούνται από την εφαρμογή των διατάξεων περί υποχρεωτικής ανάπαυσης κατά την ημέρα της Κυριακής και τις ημέρες αργίας και οι μισθωτοί απασχολούμενοι σε κέντρα διανομής εμπορευμάτων προς καταστήματα λιανικής πώλησης [...]», γεγονός που καταργεί τη θεσμοθετημένη κυριακάτικη αργία για τους εργαζόμενους του κλάδου, δίνοντας ταυτόχρονα «δωράκι» στους μέχρι σήμερα παραβάτες εργοδότες που πλήρωναν υπέρογκα πρόστιμα κάθε φορά που καταστρατηγούσαν την εργατική νομοθεσία.

Στην αιτιολογική έκθεση του νομοσχεδίου η κυβέρνηση αναφέρει ότι η μέχρι τώρα διαδικασία με τα αιτήματα της εργοδοσίας για κατ’ εξαίρεση λειτουργία των κέντρων διανομής τις Κυριακές «είναι ιδιαίτερα χρονοβόρα (...) ενώ την τελευταία περίοδο τα φαινόμενα απορρίψεως των αιτημάτων έχουν αυξηθεί».

Αυξήσεις στα μεγαλοστελέχη

Ωστόσο, προκαλεί μεγάλα ερωτήματα το γεγονός ότι, σύμφωνα με διάταξη του πολυνομοσχεδίου, αυξάνεται κατά 62% το ανώτατο όριο των μηνιαίων αποδοχών για τα ανώτατα στελέχη έξι μεγάλων δημόσιων επιχειρήσεων και των θυγατρικών τους των οποίων οι μετοχές έχουν μεταβιβαστεί στην Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας Α.Ε., που είναι γνωστή ως υπερταμείο.

Η ρύθμιση αφορά αποκλειστικά τις ΔΕΚΟ που έχουν μεταβιβαστεί στην Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας, δηλαδή τη ΔΕΗ, τον ΟΑΣΑ, τον ΟΣΥ, τη ΣΤΑ.ΣΥ., τα ΕΛ.ΤΑ., την ΕΥΔΑΠ και την ΕΥΑΘ. Με την προτεινόμενη διάταξη ο πρόεδρος, οι διευθύνοντες σύμβουλοι και οι εντεταλμένοι σύμβουλοι των ΔΕΚΟ εντάσσονται στις εξαιρέσεις του άρθρου 28 του Ν. 4354/2015 και πλέον θα μπορούν να λάβουν το ποσό των 7.600 ευρώ μεικτά, από 4.600 ευρώ που παίρνουν σήμερα.

Μειώνονται οι θέσεις εργασίας

Ακόμη, βάσει σχετικής τροπολογίας μειώνονται ο ελάχιστος προϋπολογισμός αλλά και οι θέσεις εργασίας, ώστε να χαρακτηριστεί μια επένδυση ως «στρατηγική», όπως προβλέπει τροπολογία του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων. Παράλληλα, με την ίδια τροπολογία μειώνονται και τα όρια για να υπαχθεί μια τουριστική επένδυση στην κατηγορία «Στρατηγικές Επενδύσεις 2», ενώ υπάρχει και πρόβλεψη ότι στις «Εμβληματικές» μπορούν να υπάγονται και τουριστικές επενδύσεις. Συγκεκριμένα, η τροπολογία προβλέπει ότι ως «Στρατηγικές Επενδύσεις 1» χαρακτηρίζονται «οι επενδύσεις των οποίων ο συνολικός προϋπολογισμός είναι μεγαλύτερος των 100 εκατ. ευρώ καθώς και οι επενδύσεις που δημιουργούν κατά τρόπο βιώσιμο τουλάχιστον 100 νέες ετήσιες μονάδες εργασίας (ΕΜΕ) και ο συνολικός προϋπολογισμός τους είναι μεγαλύτερος των 50 εκατ. ευρώ».

Με βάση το ισχύον πλαίσιο (άρθρο 10 Ν. 4608/2019), «Στρατηγικές Επενδύσεις 1» ορίζονται «αυτές οι οποίες δημιουργούν κατά τρόπο βιώσιμο τουλάχιστον 120 νέες ετήσιες μονάδες εργασίας (ΕΜΕ) και ο συνολικός προϋπολογισμός τους είναι μεγαλύτερος των 100 εκατ. ευρώ».

Παράλληλα, για όσες επενδύσεις ο προϋπολογισμός ξεπερνά τα 100 εκατ. ευρώ δεν τίθενται αριθμητικές προϋποθέσεις ως προς τις δημιουργούμενες θέσεις απασχόλησης.

Με την ίδια τροπολογία τροποποιούνται τα όρια και οι προϋποθέσεις για τον χαρακτηρισμό τουριστικών επενδυτικών σχεδίων ως στρατηγικών επενδύσεων της κατηγορίας «Στρατηγικές Επενδύσεις 2», ενώ περιλαμβάνονται τα τουριστικά επενδυτικά εγχειρήματα με σημαντικό οικονομικό αποτύπωμα στην κατηγορία «Εμβληματικές Επενδύσεις» των στρατηγικών επενδύσεων, κάτι που με βάση το ισχύον πλαίσιο δεν προβλέπεται.

Συγκεκριμένα, στην κατηγορία των «Στρατηγικών Επενδύσεων 2» μπορούν να εντάσσονται και οι τουριστικές επενδύσεις των οποίων ο ελάχιστος προϋπολογισμός είναι τα 30 εκατ. ευρώ και ο ελάχιστος αριθμός ΕΜΕ οι 75. Αξίζει να σημειωθεί ότι το παραπάνω, ως προς το ύψος της επένδυσης και του αριθμού των ΕΜΕ, περιελάμβανε μόνο τις επενδύσεις στον τομέα της βιομηχανίας, αφού για να καταταχθούν στην κατηγορία 2 οι υπόλοιπες στρατηγικές επενδύσεις, θα έπρεπε το επενδυτικό σχέδιο να ξεκινάει από 40 εκατ. ευρώ και οι δημιουργούμενες ΕΜΕ να είναι τουλάχιστον 100...

Γιάννης Αγουρίδης
Πηγή: avgi.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: