27.1.20

Ο ιός της Κίνας... αρρωσταίνει τις αγορές...


Ο κοροναϊός απειλεί και τη διεθνή οικονομία καθώς το επίκεντρό του βρίσκεται σε μια στρατηγικής σημασίας επαρχία για την παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία.

Οι...
μετοχές κατρακύλησαν στις περισσότερες αγορές του πλανήτη σήμερα, καθώς η ανησυχία παγκόσμιας εξάπλωσης του νέου ιού έπληξε την αυτοπεποίθηση των επενδυτών ανά τον κόσμο.

Μεγαλύτερη πτώση σημειώθηκε στην Ασία, καθώς οι πρώτες συνέπειες είναι λογικό να επηρεάσουν τις ροές κεφαλαίων και προϊόντων πέριξ του κινεζικού επικέντρου. Ωστόσο η χρηματιστηριακή αναταραχή επεκτάθηκε – και μεταφράστηκε με ισχυρή πτώση των περισσότερων δεικτών σε Ευρώπη και Αμερική.

Είναι πολύ νωρίς για να εκτιμήσεις κανείς με ακρίβεια τις επιπτώσεις του κοροναϊού στην οικονομία της Κίνας αφενός και τις διεθνείς αγορές αφετέρου. Πολλά θα εξαρτηθούν από την εξάπλωση του ιού και τα ποσοστά θνησιμότητας.

Το γεγονός ότι η επαρχία Ουχάν έχει στρατηγική θέση στο μεταφορικό δίκτυο της Κίνας αλλά και την παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία ενισχύει την ανησυχία.

Επιπτώσεις για την Κίνα
Οι οικονομικές συνέπειες θα γίνουν περισσότερο αντιληπτές από τις βιομηχανίες που εξαρτώνται από τις καταναλωτικές δαπάνες των νοικοκυριών, ιδίως αυτές που πραγματοποιούνται εκτός του σπιτιού. Η τάση αποφυγής του ρίσκου και οι πιο σφιχτές νομισματικές συνθήκες στην Κίνα θα μπορούσαν να ενισχύσουν τις αρνητικές συνέπειες – όπως για παράδειγμα να προκαλέσουν μείωση των επενδύσεων.

Οι περισσότερες περιπτώσεις είναι ακόμα συγκεντρωμένες στο Ουχάν, αλλά η πόλη αποτελεί βασικό κόμβο μεταφορών, logistics, υλικοτεχνικής υποστήριξης και παραγωγής αυτοκινήτων.

Είναι η έκτη μεγαλύτερη πόλη της Κίνας με πληθυσμό όσο αυτός της Ελλάδας ενώ φιλοξενεί επτά εργοστάσια αυτοκινητοβιομηχανιών – εγχώριων και ξένων – και εκατοντάδες εταιρίες ανταλλακτικών αυτοκινήτων.

Το εμπόριο και οι μετακινήσεις θα επηρεαστούν άμεσα, καθώς οι πολίτες θα προσπαθούν να μειώσουν τον κίνδυνο μετάδοσης. Ο περιορισμός των μετακινήσεων και η καραντίνα ενδέχεται να προκαλέσει διακοπές στον εφοδιασμό εργοστασίων

Ο κοροναϊός «χτύπησε» την Κίνα στην καρδιά του εορτασμού της Κινεζικής Πρωτοχρονιάς. Είναι μια περίοδος που παραδοσιακά τα νοικοκυριά δαπανούν περισσότερα σε ταξίδια, διασκέδαση, δώρα. Ακόμα και αν η εξάπλωσή του τεθεί γρήγορα υπό έλεγχο, η δαπάνη θα επηρεαστεί αρνητικά. 

Αυτό γίνεται ιδιαίτερα σημαντικό αν αναλογιστεί κανείς ότι από τη συνολική ανάπτυξη της Κίνας πέρyσι που ήταν 6,1% οι 3,5 ποσοστιαίες μονάδες οφείλονταν στην κατανάλωση. Αρα χοντρικά – σύμφωνα με υπολογισμούς της S&P – αν ο κοροναϊός μειώσει φέτος την κατανάλωση των Κινέζων κατά 10%, η ανάπτυξη του 2020 θα επιβραδύνει κατά 1,2 ποσοστιαία μονάδα και θα υποχωρήσει κάτω από το 5%.

Προς το παρόν, αβεβαιότητα

Είναι πολύ δύσκολο σε αυτή τη φάση να εκτιμήσει κανείς με ακρίβεια τις επιπτώσεις στις εφοδιαστικές αλυσίδες στις γειτονικές με την Κίνα χώρες. Η πιο σημαντική επίπτωση βραχυπρόθεσμα αφορά τα ταξίδια και τον τουρισμό. Οι τουριστικές εισπράξεις θα μπορούσαν να πληγούν σημαντικά: μια στις τέσσερις αφίξεις στην Ταϊλάνδη και το Βιετνάμ προέρχονται από την Κίνα.

Όσο για τις χρηματοοικονομικές επιπτώσεις, υπάρχει ακόμα μεγαλύτερη αβεβαιότητα σε αυτή τη φάση.

Μια μελέτη του 2017 εκτιμά ότι η ετήσια ζημιά από μια πανδημία υπολογίζεται στα $500 δισ. περίπου (0,6% του παγκόσμιου ΑΕΠ)

Πάντως η εμπειρία από το 2003 και την επιδημία SARS του Χονγκ-Κονγκ καταδεικνύει ότι παρότι οι Κινεζικές μετοχές υποχώρησαν σημαντικά, κάλυψαν τον χαμένο έδαφος μέσα σε έξι μήνες:



Κερδισμένοι – χαμένοι

Μπορεί οι μετοχές των καταναλωτικών προϊόντων των αεροπορικών εταιριών και γενικότερα του τουρισμού και της λιανικής αγοράς να υποφέρουν, από την άλλη οι μετοχές των φαρμακευτικών εταιριών κερδίζουν.



Η πορτοκαλί και μωβ γραμμή είναι φαρμακευτικές. Στις μετοχές που κινήθηκαν πτωτικά είναι μεταξύ άλλων οι μετοχές της Air France, της Lufthansa και της IAG/British Airways.

Δεν υπάρχουν σχόλια: